Vinnere i ANFO Effekt 2023

B2B – Gull: Gjensidige
Case: Halvnaken i badstue, eller heldekkende bedriftsforsikring fra Gjensidige?
Med: OMD, Anorak

Årets vinner i B2B-kategorien har de siste årene møtt tøff konkurranse i SMB-markedet hvor nesten ingen er i byttemodus, og kun 5% av kundene flytter på seg i løpet av året. 

Vinneren har gjort et grundig innledende innsiktsarbeid og satt seg tydelige mål for hva kampanjen skal oppnå. Ved hjelp av sofistikert bruk av data og tilpassede budskap, lykkes årets vinner å fange mer oppmerksomhet, øke preferansen og markedsandelene. Men kanskje aller mest imponerende, så evner årets vinner å øke strømmen av interesserte kunder med godt over 90%! 

Gjennom sterkt innsiktsdrevet arbeid, et kreativt konsept som tør å utfordre det tradisjonelle bransjespråket, samt overbevisende dokumentasjon av effekter, har kampanjen «Halvnaken i badstue, eller heldekkende bedriftsforsikring» overbevist juryen. Prisen for årets beste effekt-case i kategorien B2B går til Gjensidige! Gratulerer!

B2BSølv: ice
Case: 5G for det du bruker det til
Med: Nord DDB, Publicis Starcom, Elg

Årets sølvvinner sendte inn et case som var svært godt gjennomført, godt strukturert, og lettlest til tross for mange detaljer. Uttaket var solid, og merkevaren klarer å fortelle sin historie på en morsom og annerledes måte.

Gjennom et tydelig målhierarki viser avsenderen at det var en sterk strategi bak, som resulterte i meget gode resultater. Caset demonstrerer også høy vanskelighetsgrad i et konkurranseutsatt marked, og derfor er det desto mer imponerende med de resultatene og effekten som er oppnådd.

Årets sølvvinner er kort oppsummert god på alt fra A til G – Gratulerer til ice, med «5G for det du bruker 5G til»

B2BBronse: Storebrand
Case: B2B-reklame handler om folk, det også
Med: Per Høj, Carat

Årets bronsevinner leverte et meget godt case med tydelig utfordringsbilde, grundig dokumentert innsikt, en klar strategi og tydelig avsenderidentitet. Selskapet jobber i et sterkt konkurranseutsatt marked innenfor SMB, og har like full scoret på alle mål de satte seg – med god margin. Juryen lot seg også imponere av kreativt og helhetlig kanaluttak. Et ekstra pluss at selskapet kommuniserer til både bedrifter og ansatte samtidig. 

B2B-reklame handler om folk, det også – og vi gratulerer ‘folkene’ i Storebrand med bronse i kategorien B2B med caset «Storebrand – B2B-reklame handler om folk, det også»

B2BDiplom: Innovasjon Norge
Case: Sammen tenker vi større
Med: TRY

Årets diplom deles ut til en kampanje som ikke bare resonnerer med målgruppene, men som også motiverer til handling og bygger preferanse og resultater over tid. Caset er nytenkende og forfriskende kreativt, formildet på en enkel og effektiv måte.

Kampanjen har levert over forventning, med dokumentert effekt. Dette er et testament til det strategiske arbeidet og den kreative utførelsen som ligger bak en større tanke, som juryen mistenker at bedriften har hatt med kampanjen. 

I et marked hvor det kreves at man er villig til å tenke utenfor boksen og være innovativ har denne bedriften levert på begge deler. Årets diplom gis derfor til Innovasjon Norge, med kampanjen «Sammen tenker vi større»

NYGull: Mondelēz International / Freia
Case: Freia – På brødskiva?
Med: Publicis Starcom, TRY

Gullcaset i kategorien tildeles et case som er ryddig, oversiktlig og godt dokumentert. Caset viser hva man kan få til når man gjennom innsikt og innovasjon finner nye bruksområder for kjerneproduktet i bedriftens virksomhet. Nyvinningen i markedet kapitaliserer tydelig på modermerkets sterke posisjon og styrke. Kategorien var preget av én meget dominerende aktør og en håndfull utfordrere. Ved godt sammensatt bruk av alle 4 P’er, etablert læring og fokus på mental tilgjengelighet evnet man å ta steget opp som nr. 2 i en kategori hvor Nordmenn ligger helt i verdenstoppen når det gjelder konsum. Det gir gode forretningsresultater. En særs samstemt jury tar av seg hatten, bøyer seg i støvet og smører litt Sjokonøtt på brødskiva for Mondelez som tar gullet i kategorien NY med caset «Freia – På brødskiva?».

NYSølv: DNB
Case: Ung-milliarden 
Med: TRY Reklame, TRY Film, Einar Film

Årets sølvvinner i kategorien Ny har utmerket seg på flere områder. Gjennom systematisk innsiktsarbeid og en unik forståelse for markedet evner denne aktøren å skape et helhetlig og engasjerende kommunikasjonskonsept som oser av høy kreativ styrke og kvalitet. Ett solid case, en tydelig målsetting med svært gode resultater. Basert på disse prestasjonene har juryen gleden av å tildele 2. plassen til DNB for caset Ung-milliarden.

NYBronse: Sparebanken Sør
Case: Slik fikk Sparebanken Sør 8.300 nye eiere
Med: Carat, Amedia, Polaris Media Sør

Bronseplassen i kategorien NY går til en aktør som lyktes med å omgjøre et krevende produkt og et meget tett salgsvindu til en markedsførings triumf. Ved å anvende en målrettet innholdsstrategi som kjernestrategi, kombinert med kreative metoder som å engasjere lokale ambassadører og arrangere informasjonsmøter, skapte aktøren både personlige bånd til målgruppen og løftet produktets unikhet. Synkronisering av innhold på tvers av ledende mediehus forsterket budskapets gjennomslagskraft, både lokalt og nasjonalt. 

Aktørens suksess er et glimrende eksempel på hvordan effektiv markedsføring med eksemplarisk gjennomføring snur utfordringer til muligheter! 

NYDiplom: Dr. Oetker
Case: MyPizzaSlice – Én stor slice av kategorien
Med: WAL, PHD

Diplom i NY for 2023 tildeles en aktør som har vært tydelig til stede i hovedkategorien for den type produkt vi her snakker om. En stor kategori – hvor man også finner en mindre underkategori. Gjennom innsiktsbasert tilnærming til produktutvikling, påvirkning og distribusjon, evnet man med lanseringen å gå fra 0% til 15,2% markedsandel i denne underkategorien. Målgruppen var yngre mennesker hvilket tydelig gjennomsyrer kreative løsninger, mediestrategi og butikkaktivering på en forbilledlig måte. Selv uten full distribusjon oppnår man sterke forretningsresultater, en kjennskap i målgruppen over målsetning, samt kampanjeevaluering over etablerte benchmarks. Nordmenn elsker pizza og vi liker caset «Dr. Oetker – MyPizzaSlice – Én stor slice av kategorien» og honorerer det med en velfortjent diplom i kategorien NY.

NYDiplom: Diplom-Is
Case: Lansering av Sitting Original
Med: Trigger, POL, Publicis Starcom

Med et moderat budsjett, og ikke minst et lanseringstidspunkt som ikke er typisk sesong for denne type produkter, så har likevel dette caset bevist at det går an å få til en vellykket lansering. Med utgangspunkt i et allerede etablert kreativt konsept, tydelige salgsmål, og en gammel klassiker som hentes frem igjen, er det faktisk mulig å bli utsolgt på bare tre uker ved bruk av god mediekreativitet, redaksjonell dekning og engasjement i sosiale medier. 

Juryen lot seg imponere av svært gode salgsresultater og også resultatene på de øvrige målene som var satt, og de som nå vet, de vet, og diplom i kategorien NY går til Diplom-Is for lanseringen av Sitting Original.

SMART TjenesteGull: Finn.no
Case: Bli venn med Mandag
Med: Morgenstern, dentsu X

Årets gull går til en merkevare som vi alle kjenner godt og har hatt noe med å gjøre en eller annen gang i livet. 

Med veldig godt innsiktsarbeid har de skapt et konsept som treffer så godt, at de gjør det ekstremt vanskelig å stille seg likegyldig til dem.  De oppnår sine målsetninger og tikker av på alle punktene for et ekstremt godt case hele veien fra innsikt, strategi, uttak og til resultatene. Og enda en gang beviser de at kreativitet og effekt helt fint kan gå hånd i hånd. 

Gratulerer til Finn.no, Morgenstern og dentsu X for kampanjen «Bli venn med Mandag»!

SMART TjenesteSølv: ice
Case: 5G til det du bruker 5G til
Med: Nord DDB, Publicis Starcom, Morgenstern

Mens konkurrentene valgte å operere i et ganske fjernt marked, satset denne utfordreren på det nære. 

Med is i magen, bygger de kampanjer for alle oss som tror på det emosjonelle. Og med såpass suksess, at konkurrentene nå dulter etter. 

Juryen har lett etter svakheter med lupe og VR-briller, men måtte til slutt innse at dette caset er en svært verdig sølvvinner.

Gratulerer til ice, Nord DDB, Publicis Starcom og Morgenstern for caset 5G til det du bruker 5G til !

SMART TjenesteBronse: Sparebanken Sør
Case: Slik fikk Sparebanken Sør 8.300 nye eiere
Med: Carat, Amedia, Polaris Media Sør

Årets bronsevinner imponerte juryen på flere måter. Caset viser at man med relativt begrensede ressurser kan kommunisere et svært komplekst budskap på svært kort tid – hvis man planlegger godt.

Bronsevinneren hadde kun et lite tidsvindu til rådighet, og juryen lot seg imponere over hvor effektivt riktig materiell ble produsert og distribuert. Strategien var tydelig og ble utført med svært høy presisjon.

Caset viser på en god måte hvordan merkevaren utnyttet sin lokale forankring på en smart måte – noe som ga imponerende resultater.

Juryen gratulerer Sparebanken Sør med 8.300 nye eiere og bronse i ANFO Effekt.

SMART Produkt/HandelGull: Fjordland
Case: Fra salgsnedgang til millionvekst
Med: Atyp, Publicis Starcom

Årets gullvinner har gjort et ekstraordinært arbeide, som har gitt et ekstraordinært løft i salg- og markedsandeler—og det i en milliardkategori. Ikke bare har ny kommunikasjons- og mediestrategi, tilføring av nye merkemarkører og nye kommunikasjonsuttak evnet å snu en negativ salgs- og andelsutvikling. Det har også fått folk til å bruke mer penger i kategorien. Caset er velskrevet, veldokumentert og bør være Best Practice for alle markedsførere. 

Det er godt å bare få det servert, og årets gull serveres til Fjordland!

SMART Produkt/HandelSølv: Farmasiet
Case: Kunsten å få grillsjefen til å smøre seg med solkrem
Med: Anorak, iProspect, PR-operatørene

Årets sølv går til en utfordrer som har en beskjeden markedsandel i sin bransje. 

Aktøren har vist at selv om man er liten, skal man tørre å ta opp kampen mot sine større konkurrenter! 

Med god innsikt, en tydelig målgruppe og en unik og differensierende kommunikasjon fikk de: 

  • 50% nye kunder (sammenlignet med samme kampanje året før) 
  • Volumvekst med 56% og verdivekst på 86% (på toppen av en vekst på 23% i kategorien året før)
  • Og med en markedsandel 1,5% klarte aktøren å stikke av med 18% markedsandel i kategorien!

Gratulerer: Farmasiet og «Kunsten å få grillsjefen til å smøre seg med solkrem» med sølv i ANFO Effekt!

SMART Produkt/HandelBronse: Framtiden i våre hender
Case: Dumpster Deli Dagligvare
Med: Publicis Kitchen

Bronsen har juryen valgt til å gi til et stjernecase som med null i mediebudsjett allikevel har klart å nå 25% av Norges befolkning med et viktig budskap. Nesten 500.000 tonn mat kastes i Norge hvert år.

Når 30% av de globale klimautslippene kommer fra matproduksjon så er dette en viktig sak for Fremtiden i Våre hender. Juryen synes det er deilig å se at kreativitet også fungerer i 2023.

Dumpster Deli har ikke bare vært en suksess i media, men faktisk ført til endring- de har til og med endret norsk lov! Gratulerer til Framtiden i våre hender med bronse!

SMART Produkt/HandelDiplom: Elkjøp
Case: Urban Miner – Hvordan Elkjøp fikk gamle gadgets til å bli en gullgruve
Med: Nord DDB, Carat, Microsoft, Minecraft, Mojang, House Agency

Dette diplomet går til en annonsør som utmerker seg som et eksempel på at kreativ og effektiv markedsføring også kan adressere et pressende miljøproblem. Ved å transformere butikklokaler til interaktive gjenvinningsstasjoner og ved å tilby ulike kreative insentiver til målgruppen, har diplomvinneren vist en unik evne til å tenke utenfor boksen og tiltrekke seg høy oppmerksomhet fra både kunder og bransjefolk. Kampanjen har ikke bare økt bevisstheten om elektronisk avfall i befolkningen, men har også oppnådd målbare resultater i form av positivt engasjement og endringsadferd. Derfor, er Elkjøp med Urban Miner kampanjer en verdig diplom-vinner av Anfo Effekt SMART produkt/handel! Gratulerer!

SMART Produkt/HandelDiplom: OBS Bygg
Case: Enklere å si JA
Med: WAL, PHD, Elg

I et krevende marked der konkurrentene opplevde markant nedgang oppnådde Obs Bygg vekst! Det fortjener et diplom! Kloke medievalg som optimaliserte de taktiske aktivitetene samt økte andelen av merkevarebyggende kommunikasjon har gitt resultat. Gjennom fine kreative uttak så har de også fått de unge til å preferere dem så dette har juryen tro på også vil ha en langsiktig effekt. Bra jobbet, Obs Bygg!

SMART Produkt/HandelDiplom: Kjell og Company
Case: Hvordan vi gjennom å koble på Kjell skapte umiddelbar salgsvekst
Med: EssenceMediacom, Per Høj

Dette diplomet deles ut til en utfordrer som har valgt å gjøre ting litt annerledes. Ny mediestrategi og et nytt kreativt konsept har gitt Kjell & Company salgsvekst i et nedadgående marked. Caset er tydelig og godt dokumentert. Juryen var enstemmig – dette er solid og godt marketing arbeid! Gratulerer Kjell og Company med diplom i kategorien SMART Produkt/Handel!

BærekraftGull: Elkjøp
Case: Urban Miner – Hvordan Elkjøp fikk gamle gadgets til å bli en gullgruve
Med: Nord DDB, Carat, Microsoft, Minecraft, Mojang, House Agency

Årets Gullvinner har som forventet levert høy faglig kvalitet, men det som sjarmerte juryen aller mest, var den lekne tilnærmingen til både å fremme et merke, og drive bærekraftige endringer i samfunnet. I et marked hvor bærekraft stadig blir viktigere, har vinneren omskapt spillmekanikk til virkelige handlinger for gjenbruk og bærekraft. 

Det som også fanget juryens oppmerksomhet var vinnerens forståelse for å utnytte målgruppens lidenskap og verdier, kampanjen har klart å drive frem et ekte engasjement og handling for miljøet. 

Kampanjen demonstrerer en bemerkelsesverdig klarhet i mål, en nyskapende tilnærming til bærekraft, og evner til å engasjere målgruppen på en dyptgående måte. Caset skiller seg også ut gjennom sin strategiske innsikt, kreativitet, og imponerende gjennomføring. Effekten kan måles både i økt bevissthet omkring gjenbruk og bærekraft, samt særs gode tallfestede resultater.

Med stor entusiasme og enstemmighet, tildeler juryen Elkjøp GULL i kategorien Bærekraft.

BærekraftSølv: McDonald’s
Case: Gi ungdommen en sjanse
Med: OMD, Nord DDB, Wergeland Apenes

– Jeg tror det er viktig for unge å lære hva arbeidslivet innebærer. Det handler om at det er pinlig å komme for seint, at man har en forpliktelse til å levere og at man opplever fellesskap – også i hektiske stunder. Det bygger selvfølelse, sa Erna Solberg om Årets Sølvvinner i kategorien Bærekraft. Juryen er helt enig og er mektig imponert over en kampanje som viste at ekte bærekraft handler om å ta ansvar utover egen bedrift og egne merkevarer. 

Kampanjen viste bunnsolid, innsiktsbasert arbeid fra A til Å. Og den viste at den traff en nerve når den også fikk voldsom utbetalt oppmerksomhet. Den resulterte i at Høyres nestleder Henrik Asheim flippet burgere, mens Erna Solberg sa med store bokstaver til Dagbladet at «Jeg er veldig imponert over arbeidet McDonald’s gjør med å få ungdom inn i jobb og gi dem erfaring».

Juryen gratulerer McDonald’s, som allerede nå har bred erfaring i kategorien Bærekraft, hvor de på andre år på rad henter hjem SØLV. 

BærekraftBronse: SpareBanken Vest
Case: Jenter vil mer
Med: Trigger, Sølvrev

Årets bronsevinner er en aktør som har jobbet med bærekraft og samfunnsansvar i hele 200 år. Som en del av arbeidet gjennomførte de nylig et større prosjekt hvor målsettingen var å endre holdninger i opinionen og samtidig gi flere idrettsklubber muligheten til å løfte tilbudet og øke satsningen på jenter, i verdens største kvinneidrett – fotball. 

Juryen er imponert over resultatene som er oppnådd for kampanjen «Jenter Vil Mer», de har oppnådd en svært høy oppmerksomhet rundt budskapet, inntrykket av jentefotball er mer positivt enn noensinne og en rekke klubber på Vestlandet har mottatt økonomisk støtte til ytterligere satsning. Om ikke dette var nok har kampanjen også gjort et sterkt inntrykk på toppbyråkratene i UEFA – noe som vil være viktig for jenter i hele Europa. 

Juryen gratulerer med vel fortjent BRONSE til Sparebanken Vest i kategorien Bærekraft.

VekstGull: McDonald’s
Case: Fra 10 år med vekst til 4 år med eksplosiv McVekst
Med: OMD, Nord DDB, Wergeland Apenes

Årets gullvinner i kategorien Vekst leverte et bunnsolid case. De viser til fremragende forretningsresultater over tid og er flinke til å isolere effektene av markedsarbeidet. Caset er godt dokumentert med grundig innsikt, og viser god markedsforståelse. Juryen vil spesielt trekke frem satsingen på overordnet merkevarekommunikasjon. De har latt omdømmebyggende budskap, som samtidig tar tak i kategoriens viktigste drivere, stå for en viktig del av kommunikasjonen. Gullvinneren viser oss at godt håndverk og kreativitet er godt som Gull! Gratulerer til McDonald’s med gull i kategorien Vekst!

VekstSølv: ice
Case: Fra Null til 800 000 kunder i et marked uten vekst
Med: Nord DDB, Publicis Starcom, Morgenstern

Vinneren av sølv i kategorien VEKST går til en utfordrer som gjennom en tydelig strategi, og langsiktig arbeid med merkevarebygging, har skapt en vekstvinner. Utfordreren opererer i en moden kategori preget av tøff konkurranse fra store og kompetente aktører. Utfordreren har gjennom distinkt kommunikasjon, bruk av kreativitet og humor, skapt oppmerksomhet rundt viktige drivere i kategorien, som over tid har bygget markedsandeler. Juryen har latt seg imponere over det langsiktige markedsarbeidet og den årlige veksten i markedsandeler. Vi gratulerer ice som vinner av SØLV i kategorien VEKST. 

VekstBronse: Orkla Home & Personal Care
Case: Dr. Greve pharma: fra snill pike til opprørsk rebell
Med: OMD

Vinneren av bronse i kategorien VEKST leverte et sterkt case som bar preg at et svært solid innsiktsarbeid. Dette har resultert i en betydelig omforming av tankegangen rundt porteføljen. De har presentert en helhetlig strategi der de har transformert merkevaren og vist til imponerende resultater med tydelig dokumentasjon. Casen viser en imponerende evne til å snu en merkevare og jobbe gjennom en rekke ulike verktøy på en måte som har vist seg å være svært effektfullt. Alt i alt er dette caset et strålende eksempel på innsikt, målrettethet og resultatorientert arbeid på sitt beste. Vi gratulerer Dr. Greve som vinner av bronse i kategorien VEKST.

VekstDiplom: Farmasiet
Case: Hvordan skape morgendagens apotek
Med: iProspect, Anorak, Mood Communications, Precis Digital, PR-operatørene

Diplom i kategorien Vekst går til en liten aktør som har turt å utfordre et konservativt og tøft marked. Caset demonstrerer en sterk sammenheng fra innsikt til strategisk utforming, tydelig definerte mål og oppnådde resultater. Det skiller seg ut med sin dyptgående forståelse av målgruppen og en evne til å overvinne barrierer. Casen peker på en vellykket strategi som har bidratt til å øke gjennomsnittlig handlekurv og flytte merkevaren til en sterkere posisjon i markedet. 

Vi gratulerer Farmasiet som vinner av DIPLOM i kategorien VEKST.

VekstDiplom: Orkla Foods Norge
Case: Fra tomme glass til fulle mugger – en FUNtastisk veksthistorie
Med: OMD

Diplom i kategorien Vekst går til et case der juryen lot seg imponere av et svært godt innsiktsarbeid med tilhørende sterke resultater.  Forbrukerinnsikt spiller en sentral rolle gjennom alle tiltak, synliggjøres gjennom en tydelig strategi og knyttes til de sterke resultatene som er oppnådd over tid. Dette er et case skrevet med God Smak i fokus, der resultatene er godt dokumentert gjennom penetrasjonsvekst som driver markedsandeler opp over tid. 

Vi gratulerer Fun Light som vinner av DIPLOM i kategorien VEKST.

ICE med Nord DDB, Publicis Starcom, Morgenstern og Elg

Årets Grand Prix går til en aktør som har markert seg svært godt i årets konkurranse. I et år som mange har opplevd som svært krevende og vanskelig har denne aktøren stått frem som en tydelig utfordrer med en tydelig og velfundert strategi. 

Årets Grand Prix vinner behersker bredden og evner å bruke hele verktøykassen. Vi snakker her om en aktør som i flere kategorier har sparket svært godt fra seg; Med sitt langsiktige og vekstskapende arbeid i Vekstkategorien. Med det litt utradisjonelle og smarte i SMART Tjeneste kategorien og ikke minst i B2B kategorien. 

Årets Grand Prix i ANFO Effekt går til ICE.

Hedersprisen Årets Birøkter kan tildeles en person eller virksomhet som har vært en ekstraordinær bidragsyter til bransjens faglige utvikling generelt, og til ANFO Effekt spesielt. Over flere år.

Prisen Årets Birøkter har vi hatt med helt fra starten, den har blitt delt ut 6 ganger før. I løpet av årene siden vi etablerte ANFO Effekt har vi som bransje kollektivt blitt flinkere. Vi tror som dere vet på at konkurranser som dette, og systematisk deling av læring, gjør oss alle både flinkere, og mer effektive. Årets Birøkter går i år til en aktør i bransjen som ofte har «dratt lasset» og ofte ligget et lite hestehode foran mange andre. De har preget våre topplister fra starten, hvilket også deres byråforbindelser har hatt gleden av. I lys av dette er det neppe noen stor overraskelse at utmerkelsen i år går til nettopp denne aktøren. Og kanskje burde det skjedd for flere år siden? 

Aktørens Merkevareskole og interne konkurranser har vært eksempler til etterfølgelse for mange. De har over tid «lært opp» og utdannet et betydelig antall unge markedsførere. Og de har løpende utfordret byråbransjen.

Årets Birøkter i år er Orkla.

Fjordland med Atyp og Publicis Starcom
Case: Fra salgsnedgang til millionvekst

Vinneren av årets innsiktspris har gjennom klassisk godt innsiktsarbeid klart å snu en negativ trend i en kategori som må kunne sies å ha fått mindre oppmerksomhet de siste årene.  

Årets vinner har gått grundig til verks for å forstå barrieren mellom produkt og forbruker. Deretter, gjennom grundig utforsking av hvilke situasjoner kategorien kan være en løsning for folk, kunne vinneren utvikle en kampanje som med enkle grep gjorde produktene relevante i livet til forbruker. De har rett og slett klart å bygge mental tilgjengelig på en konkret og lett gjenkjennelig måte.

Gjennom bruk av troverdige kilder viser årets vinner at kampanjen har gitt betydelige effekt, både når det gjelder målet om å kapre nye markedsandeler og å øke den mentale tilgjengeligheten til merket. 

Årets vinner-case gir oss også en beskrivelse av hvorvidt effektene kan isoleres, og koster dessuten på seg å sette opp en ROMI-kalkyle som gir et ganske godt bilde av verdien av medieinvesteringen. 

Farmasiet med iProspect, Anorak, Mood Communications, Precis Digital, PR-operatørene
Case: Hvordan skape morgendagens apotek

Bauer Medias merkevarepris deles ut for 5. gang og er en pris vi deler ut i kategorien Vekst – som vi mener fortjener en ekstra påskjønnelse.

Alle innleverte case fortjener heder og ære, men vår pris går til en aktør som skiller seg litt ut – og som vi synes har en X-faktor (som vi sa i gamledager).

Vinneren har tatt tydelige strategiske valg, hatt god effekt av betalte medier og kan vise til meget god vekst (som vi har hørt er bra i kategorien Vekst). Bruk av aktualitet og humor er ikke vanlig i denne kategorien – men når dette gjøres på en god måte – kan du til og med få menn til å smøre seg og ikke bli grilla når de griller!

Årets Young Lions Marketers besvarelser og presentasjoner bærer preg av et gjennomgående svært høyt nivå, både på idé og presentasjonsteknikk. Juryen hadde en særdeles vanskelig oppgave med å vurdere de enkelte teamene opp mot hverandre.

Allikevel, vinnerteamets idé og presentasjonsevner uttrykker en helt egen samstemthet, de spiller hverandre gode og har eksepsjonelt god flyt i presentasjonen. Idéen benyttet i denne besvarelsen mener juryen allerede har styrket teamets egnethet og forberedelse til å kunne konkurrere internasjonalt i Cannes Young Lions Marketer. I tillegg til at vi ikke har den minste tvil om at teamet har svært gode presentasjonsevner og ville takle presset i en internasjonal konkurranse, er idéen ganske enkelt genial og vil kunne brukes som god forberedelse og inspirasjon i Cannes. Vinnterteamets besvarelse treffer også spikeren helt på hodet hva gjelder briefholder, Care, sitt hovedbudskap: «Unwrapping her potential».

Årets vinner av Young Lions Marketer 2024 er: Megan Muravez og Karoline Foss fra Orkla Confectionary & Snacks.   

Del denne siden:

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg oss på sosiale medier

Bli medlem

Vil du vite mer om medlemskap i ANFO? Skriv inn navn og e-post, da tar vi kontakt og forteller mer om medlemskap og fordeler.

Abonnér via Apple, Spotify, Podchaser eller Spreaker

Del denne siden: