ANFOlogo
  • Folkemassen

ANFO Effekt 2016 er historie


Prisutdeling tok sted på Vippa 9. februar 2017. Prisene er delt ut og vinnerne feiret. Hele bransjen har vært involvert og kvaliteten på bidragene har aldri vært høyere. Se alle vinnerbidragene her.

Vi har caseforfattere blant annonsørene, reklamebyråer, PR– byråer, mediebyråer, mediehus samt flere spesialistbyråer. Med hånden på hjertet; Kvalitetsnivået på casene i år er høyere enn noen gang. I alle konkurranse kategoriene var det svært jevnt helt til siste avstemming. 

Håvard Bakken er prosjektansvarlig for ANFO Effekt. Han er imponert over det engasjementet bransjen har lagt ned i forbindelse med årets ANFO Effekt. ”Med 119 caser innsendt setter vi nok en gang ny rekord. Det er selvsagt utrolig gledelig. Det er jo mye morsommere å vinne når man konkurrerer i et såpass tøft beite av gode konkurrenter.” sier Bakken.

 

Hever bransjens kompetanse. 

Juryarbeidet har vært faglig svært interessant men også krevende. Hele 32 personer har vært engasjert og brukt mange timer på en viktig jobb på vegne av norske annonsører.

Grunnfundamentet bak ANFO Effekt er nettopp å heve bransjens totale kompetanse gjennom læring og deling av kunnskap.

”Når man deltar i konkurransen blir man med på det kunnskapsløftet som ANFOEffekter og skal være!  Om du ikke hentet hjem en premie på prisutdelingen tirsdag kveld, så er vi alle vinnere på sikt. Vi blir flinkere og deler vår aggregerte kunnskap med andre.” 

Det er Jan Morten Drange i ANFO som sier dette.

 Årets Jurygeneral Christoffer Nøkleby fra Accenture. Nøkleby som var markedsdirektør i Mercedes ved jurystart supplerer;

“Vi har alle et felles ansvar for å synliggjøre verdien av markedskommunikasjon, og dele kunnskap for å bli stadig bedre. ANFO Effekt er bransjens fremste virkemiddel for nettopp dette. Konkurransen løfter bransjen, og jeg har stor respekt for alt arbeidet som ligger bak hvert eneste case som sendes inn”.

 

Og vinnerne er…

Det har blitt delt ut 27 priser i fem kategorier. I tillegg deles det ut en spesialpris fra Kantar TNS. For første gang ble det også delt ut en hederspris. Nemlig Årets Birøkter.

Prisene er i år  relativt bra spredt over bransjer og virksomheter. Skal vi trekke frem noen som har markert seg ekstra nevnes Orkla, OMD og Saatchi & Saatchi.

Av enkeltpersoner har vi lyst å trekke frem  Patrik Bergfjord fra Saatchi & Saatchi.

Stalltipset for å vinne i ANFO Effekt er fremdeles å sende inn caser.

 

Årets Birøkter

Svein Larsen

ANFO Effekt ble etablert i 2012. Formålet er å fremheve fremragende markedskommunikasjon som evner å skape verdier. I ANFO Effekt ønsker vi å premiere effektive kommunikasjonsløsninger uavhengig av virkemidler. I de respektive kategorier kan det deles ut diplom, bronse, sølv og gull. Om juryen finner det forsvarlig kan det deles ut et Grand Prix.

Vi sa ganske tidlig i ANFO Effekt at det kan deles ut en hederspris, Årets Birøkter, i tillegg.

Hedersprisen kan tildeles en person eller virksomhet som har vært en ekstraordinær bidragsyter til bransjens faglige utvikling generelt, og til ANFO Effekt spesielt.

Etter fem år med ANFO Effekt er tiden inne for å dele ut vår første Årets Birøkter. Prisen går til en person som har utmerket seg med sitt faglige engasjement i vår bransje gjennom mange år. Han er engasjert i alt fra caseinnlevering til mer eller mindre opphetede faglige debatter. Han er et aktivt og til tider ganske kritisk jurymedlem og ikke minst er han raus og deler villig av sin kunnskap som foredragsholder og forfatter.

Gjennom en behagelig og relativt rolig form lar denne personen innholdet tale.

Det er en glede å tildele ANFO Effekt sin første hederspris til Svein Larsen fra Futatsu.

 

Kantar TNS Innsiktspris

Vi i Kantar TNS er stolte over å hvert år kunne dele ut Innsiktsprisen på ANFO Effekt. I markedsføring, som over alt ellers, er det mulig å ha flaks. Og lets face it, flaks kan ofte være spektakulært effektivt. Med Innsiktsprisen ønsker vi imidlertid å hedre noen som åpenbart ikke har hatt flaks, men hvor en effektiv kreativ ide har hatt sitt utspring i et godt strategisk innsiktsarbeid, der man virkelig har forstått markedet og forbrukerne. 

I år var det forholdsvis enkelt å finne vinneren av Innsiktsprisen. Ikke fordi det var få gode innsikts-case, men snarere fordi det var ett case som var i en klasse for seg. Årets vinner av Innsiktsprisen har brukt innsikt på en utrolig kreativ og smart måte. Innsikt har her ikke bare vært et viktig forarbeid til den kreative prosessen, men blitt en integrert del av selve den kreative løsningen. Årets vinner av Innsiktsprisen er Matprat for deres Julekampanje 2015!

 

Jurybegrunnelser Gullvinnerne 

Smart Singel Gull: Maxbo

”Klart du kan 2.0”

Årets vinner av ANFO Effekt SMART Singel er en aktør som viser mot og handlekraft i sin bransje. Med utgangspunkt i bruk av big data og mengder av søkehistorikk for å finne ut hva folk egentlig lurer på, tar aktøren en beslutning og vrir sitt markedsprogram fra tradisjonell DM med fokus på produkt og pris, over til virkemidler med høy kunderelevans. Med versjon 2.0 av «Klart Du Kan» viser aktøren selv at de KAN. Juryen har latt seg imponere av et solid innsiktsarbeid, en tydelig strategi, og en løsning som viser omsorg og engasjement for sine kunder. Med 64 «how-to» filmer publisert i tydelige spillelister på YouTube og en spredningsplan i sosiale mediekanaler vises det til slående resultater. Juryen er imponert! Gratulerer Maxbo!

Smart Multi Gull: Smash! Orkla Snacks & Confectionary

“Til nye høyder med sosial merkevarebygging”

Vinneren av Smart Multi viser at smart merkevarebygging bidrar til å drive salg. Etter en vellykket relansering var utfordringen å opprettholde et høyere salgsnivå etter kampanjeslutt. Ved å spille på målgruppens premisser, både i innhold og kanalvalg, presterer caset å vise at sosiale medier kan sikre salg. Til tross for reduserte markedsbudsjetter, har Smash! bevist at man kan oppnå vedvarende høyt salg bortom kampanjeeffekter gjennom en tydelig strategi, rendyrking av merkevare og smarte kvalitative og kreative uttak. Gratulerer!

 

B2B Gull: Color Line

”Flaskepost” 

Juryen i B2B – business to business – fikk 10 gode case til vurdering. Casene var fra mange ulike bransjer, men hadde de til felles at du viste målrettet arbeid for å nå frem med gode tilbud til beslutningstagere i bedrifter, etater og organisasjoner. Vinnercaset er en kampanje som imponerte med sin enkle og klare strategi, klok gjenbruk av en velkjent idé og god gjennomføring.

Målet var at en henvendelse til 9 000 potensielle kunder skulle ende med 30 kjøp, til en verdi av 4,5 millioner kroner. Resultatet ble 107 kjøp, til en verdi av 17 millioner.

Kjernen i kampanjen var ikke en moderne, digital løsning, men en kommunikasjonskanal som ble oppfunnet 310 år før vår tidsregning.

 

NY Gull: Orkla Snacks & Confectionery

Kornmo Knekkebrød. ”Gammel dame i ny drakt” 

Årets vinner i kategorien NY stod ovenfor en solid utfordring; De hadde en tradisjonsrik merkevare med høy kjennskap, men i en kategori som har en sterkt nedadgående trend. De hadde tapt over 50% volum de siste 10 årene og hadde en brukergruppe som ble stadig eldre. De over 70 år spiste mest. Mulighetene lå i å flytte merkevaren over i en nye nærliggende kategori som var i sterk vekst. I et lunt kreativt univers som oser av varme og folkelighet har de fått oppmerksomhet blant en bred og noe yngre målgruppe.  

Smakstester viste at produktutviklingen har lykkes og det ble forsterket gjennom butikkaktiviteter og rabattkuponger som stimulerte til prøving. Juryen lar seg imponerer over hvordan de har klart å forflytte en merkevare fra noe usunt til noe sunt på kort tid. Kornmo sin reise fra matkjeks til knekkebrød er bygget på en gjennomarbeidet lansering i alle faser! De har solgt over en million knekkebrødpakker og etablert seg som 4.største variant ut av butikk, kun slått av de tre aller meste kjente variantene til den største aktøren i kategorien, Wasa. Ikke verst av en nykommer!

 

VEKST Gull: MENY

”Spiser du bedre, lever du bedre”


«Caset presenterer en grundig og tydelig analyse over utfordringer og muligheter merkevaren har i kategorien. Basert på innsikten og analysene beskrives en tydelig strategi for hvordan merkevaren skulle differensiere seg i denne kategorien, og gjennom dette få flere kunder til å besøke oftere og handle mer. 

Uttaket og helheten i elementene som leverer strategien i kundemøtet er klokkerene og leverer et overbevisende og sterkt resultat. Caset evner å dokumentere en klar og tydelig sammenheng mellom innsikt, strategi, tiltak og resultat. 

Juryen gratulerer Meny med Gull i vekstkategorien for caset  ”Spiser du bedre, lever du bedre»”.

 

Alle vinnere:

 

Smart Singel

Maxbo:

Klart du kan 2.0

 

Maxbo

McCann

Mindshare

Google

Antimedia

 

Gull

Norwegian:

Brad is single

 

Norwegian

TRY

Vizeum

 

Sølv

Color Line:

Flaskepost

 

Color Line

OMD

Bring

 

Bronse

Smash:

Årets ondeste kampanje

 

Orkla C&S

OMD

Saatchi&Saatchi

 

Diplom

Operaen:

WAR

 

Den Norske Opera & Ballett

Red Media

Heia de som vinner

 

Diplom

Volvo:

Si hei til nye V90

 

Volvo

JCP

Good Morning

Mindshare

SCP Grey

 

Diplom

Volkswagen:

Trailerassist

 

VW

MediaCom

TRY

 

Diplom

Tine:

WOW Effekten

 

Tine

Mediacom

Dveg

VG

Moods of Norway

 

Diplom

 

Smart Multi

Smash:

Til nye høyder

 

Orkla C&S

OMD

Saatchi&Saatchi

 

Gull

Grandiosa:

Fra kortsiktig verdijag

til langsiktig volumvekst

 

Orkla Foods

OMD

TRY

DesignHouse

 

Sølv

MatPrat:

Juleindeks

 

Matprat

MediaCom

Anorak

 

Bronse

Meny:

Spiser du bedre lever du bedre

 

Meny

Kitchen

Carat

Making Waves

Gambit

 

Diplom

Honda MC

 

Honda MC

Tenk Kommunikasjon

 

Diplom

Tine:

Tinemelk: Hvordan snu en supertanker

 

Tine

Apeland

Mediacom

 

Diplom

Hageland

 

Hageland

Retail Energy

Retail in Media

RED Performance

RED Media Consulting

Retail Production

Boosstcom

Plapre

 

Diplom

 

B2B

Color Line:

Flaskepost

 

Color Line

OMD

Bring

 

Gull

Telenor Bedrift:

I en verden der alt går raskere går ingenting raskere enn fiber

 

Telenor

Starcom

 

 

Sølv

DNB:

Vipps for lag og foreninger

 

DNB

POL

Vizeum

 

Bronse

 

Ny

Orkla:

Kornmo Knekkebrød. Gammel dame i ny drakt

 

Orkla C&S

OMD

Saatchi&Saatchi

 

Gull

Gjensidige: Lansering Øvelseskjørings App

 

Gjensidige

Ernö

Agens

Hyper

Vizeum

 

Sølv

Diplom Is:

Wanted

 

Diplom Is

Los & Co

MediaCom

 

Bronse

Orkla:

Totenflak 2016

 

Orkla C&S

OMD

Saatchi & Saatchi

 

Diplom

Finnmark Rein: Samisk merkevare skapte norsk matrevolusjon

 

Finnmark Rein

Bonvik AS

Handeland PR

Uniform

 

Diplom

 

Vekst

Meny:

Spiser du bedre, lever du bedre

 

Meny

Kitchen

Carat

Making Waves

Gambit

  

Gull

DNB:

DNB Ung

 

DNB

TRY

Vizeum

Mexiko Media

 

Sølv

Gjensidige:

taima og tilrettelagt vekst.

 

Gjensidige

Ernö

Hyper

Vizeum

 

Bronse

Pepsico: Pepsi Max.

It´s kind of fun to do the impossible

 

Pepsico

Ringnes

OMD

Yellow Banana

JCP Event

JCP Ignite

 

Diplom