ANFOlogo
  • Gull_Retailer_img_9362

Den Store Retaildagen og Retailprisen 2017

Årets Retailer: Meny, her sammen med Kitchen.


Årets store retailarrangement, Den Store Retaildagen samt Retailprisen er over. Arrangørene Kreativt Forum, Retail Energy og ANFO kan i all beskjedenhet sole seg i glansen og se seg fornøyd med en subjektivt sett vel gjennomført dag.

 Løpende tilbakemeldinger i løpet av dagen tyder på at folk var meget godt fornøyd. Målet med slike dager er alltid å skape en god møteplass med et faglig godt og representativt program. Møteplasseffekten løser seg nesten selv med 150-200 deltagere, et godt lokale som fasiliteter de gode møtene, tilstrekkelig med pauser og interessante diskusjonspunkter levert av gode foredragsholdere. Enhver fagdag må balanseres innholdsmessig. Ikke minst kan dette være krevende i retailsammenheng. Vi ønsker oss alltid caser, gode caser! Vi bør dekke det nye, det aktuelle, uten å glemme det etablerte som gjerne bare virker! Og ikke minst skal man jo dekke en spredning av virkemidler. Fremtidsbildet må selvsagt alltid også ha en sentral plass.

Komplett program ser du her. www.denstoreretaildagen.com

Vi sparket dagen friskt i gang med Katrina Dodd fra Contagius som presenterte spennende Retail konsepter og kanskje spesielt fremtidskonsepter fra hele verden. Lars Fredriksen fra OHF fortalte videre hvorfor vi som kunder handler akkurat slik vi gjør. Faktabasert! Og ikke minst gav Clare Rodgers fra IKEA Norge oss et innblikk i hvordan IKEA møter fremtiden. Herkules ved Sverre Flåskjer og Andreas Lysdahl fortalte hvordan de utvikler selskaper de investerer i. Med kapital og kunnskap er det store muligheter! For å gi ytterligere innsikt og inspirasjon hadde vi plukket ut fire caser som var levert inn til Retailprisen, nemlig: Meny/Kitchen, Den Norske Opera og Ballet/Heia-RED, Personlig Mote/Big Blue og Volvo/JCP. Vi tror selv det var et lurt grep å vise noen av kveldens vinnere i løpet av dagen. Dette var nyttig og inspirerende var de umiddelbare kommentarene.

Ove Mathias Lind fra Telia fortale videre om Telias endringsreise og ikke minst fikk vi nyttig innsikt fra Mats Andre Kristiansen i Kolonial.no. Om ikke de akkurat har disruptet bransjen enda (hans egen kommentar!) så har de i alle fall vist konkurrentene at de har ankommet. Vi fortsatte med digitalevangelisten Eirik Norman Hansen fra itch, vi fikk innsikt i high end markedet fra Glenn Veiby fra Blender Group og vi delte ut dagens første pris, ”Retail Innovation”-prisen for 2017 som i år gikk til KIWI. Gratulerer igjen.

Sven Hars fra Penetrace og Nils Røang fra RED fortale kort og konsist om et bransjeprosjekt som ser kjøpsplaner opp mot konkret adferd. Dette kan bli et nyttig verktøy! Dagen ble avsluttet av Vipps sjef Rune Garborg som stolt fortalte om de siste lanseringene fra vipps.

Og vipps var dagen over.

Vel ikke helt da. Nå var det prisutdeling på Popsenteret. Komplett vinnerliste ser du under.

Her vil vi nøye oss med å gratulere vinnerne i de syv kategoriene. En spesiell gratulasjon til Meny for prisen Årets Retailer. Skal noen nevnes spesielt tråkker vi vel heller ingen på tærne om vi gir en ekstra gratulasjon til Meny, SMFB og Kitchen. Helt faktabasert så la de beslag på en god del av pallplassene.

 
Jan Morten Drange

5. Mai 2017

 

Retailkonsepter:

 Gull MENY Kitchen Reklamebyrå Spiser du bedre, lever du bedre
Sølv Personlig mote (Pm) BigBlue&Company En primærsatsing på butikken som mediekanal
Bronse Coop Obs Reactor Retail Coop Obs

 

Integrerte retailkampanjer:

Gull Nidar Saatchi & Saatchi Send én Smash!
Sølv Tine MediaCom Da brunosten ble rosa
Bronse Diadora SMFB Diadora Delivery

 

Årets lansering:

Gull Freia SMFB Kvikk Lunsj mørk/En mørkere turopplevelse
Sølv Den Norske Opera & Ballett RED (Heia de som vinner) WAR
Bronse Tine MediaCom Da brunosten ble rosa

 

Events:

Gull Freia SMFB Kvikk Lunsj mørk/En mørkere turopplevelse
Sølv Tine JCP Vennskapsfrokost
Bronse Diadora SMFB Diadora Delivery

 

Internmotivasjon og innsalgsaktiviteter:

Gull MENY MENY MENY Masters
Sølv Cubus Hyper MyCubus
Bronse Kiwi Geelmuyden Kiese Rustet for arbeidslivet

 

Pakningsdesign:

Gull Voss Bryggeri Metric Voss Bryggeri bokslinje
Sølv Sørlandschips Notch En Poppa snacksserie!
Bronse Det Glutenfrie Verksted WE Oslo Det Glutenfrie Verksted

 

Åpen klasse - innovasjon og kreativitet:

Gull Den Norske Opera & Ballett RED (Heida de som Vinner) WAR
Sølv Nidar Saatchi & Saatchi Send én Smash!
Bronse Volvo JCP Si hei til Volvo V

 

Årets retailer:

 

 MENY