ANFO_Effekt_Haavard_Thomas_1024x500 kopi
Håvard og Thomas fra ANFO geleidet oss gjennom den digitale prisutdelingen.

Årets ANFO Effekt er gjennomført

McDonalds's kunne feire VEKST seier, Grand Prix og Bauer Medias Merkevarepris etter årets digitale prisutdeling.

Årets konkurranse viser med tydelighet at pandemien ikke bare har skapt tapere men også vinnere.

– Det er mange aktører som har gjort en imponerende jobb under korona-perioden. Vinnercasene viser det. Visse aktører har også seilet på ringvirkningene av de mange restriksjonene og endrede forbrukermønstre», sier Håvard Kvernaas Bakken, Effekt-general i ANFO.

Storeslem til McDonald’s i årets ANFO Effekt

Juryen var ikke i tvil om hvem som skulle vinne årets VEKST case. «Dette er ikke bare godt håndverk– det er også et eksempel til etterfølgelse for alle markedsførere. I en kategori preget av tilbakegang, har vinneren oppnådd kundevekst, økt sine markedsandeler og løftet merkevaren på samtlige parametere. For ikke å glemme ti år med formidabel omsetningsvekst», kan vi lese i juryens begrunnelse. Se jurybegrunnelser til alle priser HER.

I tillegg vant McDonald’s, med samarbeidspartnerne OMD og Nord DDB, årets Grand Prix og Bauer Medias Merkevarepris.

«Ved bruk av innsiktsdrevet markedsarbeid har McDonald’s Norge klart å snu en negativ utvikling. Til tross for sunnere spisevaner og økt konkurranse har de på 10 år klart å øke markedsandeler og omsetning i milliardklassen. Det er rett og slett bare å ta av seg hatten. Vi er utrolig takknemlige og ydmyke for å ha vært med på denne reisen og gleder oss selvsagt til de neste 10 årene!», sier en jublende Cathrine Dalan, caseforfatter og strategidirektør i OMD.

Her deler vi ut den gjeve gullbien til Cathrine Dalan i OMD. I birøkterdrakt ser vi Ingeborg Heldal, til høyre Thomas og Håvard fra ANFO.

Grand Prix – konkurransens gjeveste pris

Når det deles ut Grand Prix er det fordi vi har en vinner fra en av kategoriene som står frem som spesielt bra.
– I år har vi en vinner som gjør enhver som er glad i markedsføring stolt, men også mektig imponert. Årets Grand Prix vinner viser hvordan en helhetlig tilnærming til markedsføring og merkevarebygging styrker merkevaren og skaper langsiktig forretningsmessig vekst, sier Jan Morten Drange.

Oppfordring til fremtidige caseskrivere

En av årets juryledere, Torbjørn Krogstad i Orkla (tidligere GK) , ga de digitale seerne følgende klare oppfordring med tanke på caseskriving.

«Drøft resultatene! Hvis ikke skaper det usikkerhet i juryen omkring casets troverdighet. Overraskende mange caser diskuterte ikke andre interne eller eksterne drivere som kan ha påvirket resultatet/salget. Eksempelvis den store elefanten i rommet i år, korona. Gjør man det, får man et stort pluss fra juryen».

På spørsmål om han var fornøyd med årets juryjobb fikk vi følgende svar:

«Et kontrollspørsmål vi pleier å spørre oss selv etter endt juryering er; Kan vi sove godt om natten? Hvis ja, så er vi sikre på at vi har gitt casene rettferdighet».

Fun facts

  • Juryen vurderte 101 bidrag i årets konkurranse
  • 23 stk fikk diplom og metall 
  • Gull ble tildelt McDonalds´s, Mills, Telenor Bedrift, Minimeis og Grilstad
  • McDonald´s ble i tillegg hedret med årets Grand Prix og Bauer Medias merkevarepris.
  • Grilstad stakk av med Kantars Innsiktspris

Bilder

Del dette innlegget: