ANFO_LogoV_white_50px
  • MBL_ANFO_tillit content survey

Annonsørene om tillit og partnerskap ved innholdsmarkedsføring


Annonsørene har talt. ANFO og Mediaforum har gått sammen for å finne ut hva norske annonsører mener om hvor viktig innholdsmarkedsføring er for dem. Vi har spesielt sett på hvordan de opplever samarbeidet med mediebyråer samt også mediehusenes egne contentsatsninger

 

Resultatene ble presentert på Mediedagen 2019 av ANFOs Håvard Rønnevig Bakken og Bente Håvimb fra Mediebedrifene. Her er hovedfunnene i undersøkelsen:

 

→  Innholdsmarkedsføring er viktig for annonsørene. 9 av 10 sier at det er viktig å være synlig med innholdsmarkedsføring. Nær 6 av 10 veldig viktig.

→  Tradisjonelle medier som magasiner og aviser scorer høyest på å tilby et trygt miljø for innholdsmarkedsføring, etter egne kanaler. 

→  Søk og sosiale medier scorer høyest på å skape effekt gjennom innholdsmarkedsføring, men magasiner og fagblader rates også høyt og høyere enn Facebook.

→  7 av 10 ville heller brukt pengene på innholdsmarkedsføring hos redaktørstyrte medier enn på internasjonale plattformer, alt annet likt.

→  8 av 10 mener det viktigste er at innholdsmarkedsføring treffer de riktigen menneskene og gir resultater, ikke hvor den er plassert. 

→  Nærmere halvparten av annonsørene har nå egne in-house content byråer (45 %). Over halvparten av de største.

→  7 av 10 har jobbet med mediehusenes egne content-byråer. Først og fremst på produksjon av innhold (80%), men også på dokumentasjon av effekt (32 %) og valg av distribusjonskanaler (30 %). 

→  51 % er enige i at mediehusenes egne content-byråer tilbyr de beste løsningene fri for bindinger til egne kanaler. 

→  63 % er enige i at mediebyråene leverer de beste løsningene fri for bindinger til ulike medier og teknologileverandører. 

→  Flest vil anbefale andre å jobbe direkte med mediehusenes byråer (54 %) eller bygge in-house kompetanse på innholdsmarkedsføring (54 %). Mediebyråer, reklamebyråer og PR/kommunikasjonsbyråer følger deretter på lista over aktuelle samarbeidspartnere. 

→  Annonsørene planlegger å øke budsjettene (43 %) til innholdsmarkedsføring det neste året. 9 av 10 vil enten beholde dagens nivå eller øke budsjettene. 

→  3 av 4 er fornøyde med leveransen fra mediehusenes content-byråer og 1 av 4 sier at de vil styrke samarbeidet det neste året. 

Medier24 har også dekket saken. Les den HER