ANFOlogo
  • 123201727

    Åpen Mikrofon

Som en relativt betydelig konferanseaktør har vi, og tar vi, et ansvar for å bringe nye stemmer til torgs. Som vi sier når vi deler ut prisen for årets foredragsholder på DSAD hvert eneste år:

Det er mange som har debutert som foredragsholder på en ANFO Scene. Et stort antall av disse har siden etablert seg blant landets mest etterspurte foredragsholdere. For oss er dette selvsagt utrolig inspirerende. Det er så mange smarte og flinke unge stemmer i bransjen! Det er et privilegium å ha muligheten til å løfte flere av disse stemmene frem på et ANFO arrangement.

Åpen Mikrofon arrangeres nå for første gang. Her får du høre relevante stemmer i markedsføringsbransjen som du kanskje ikke tidligere har hørt fra. Ikke nødvendigvis helt ukjente, definitivt kompetente, og helt sikkert stemmer du kommer til å høre mer fra.

Vel møtt

12:00 - 12:20

Kaffe og registrering

12:20 - 12:40

Programmatiske kjøp - roten til alt ondt?

Mange har hatt mye å si om programmatiske kjøp – men få har snakket om den digitale revolusjonen som har kommet i kjølevannet av denne måten å kjøpe annonseplasseringer på. Hvordan har programmatiske kjøp vært med på å endre kravet til kvalitet med brukeren i fokus? Vi bør ta to steg tilbake og erkjenne at kommunikasjonen rundt programmatiske kjøp burde vært bedre, men samtidig minne oss selv på hvilken effekt programmatiske kjøp har hatt på digital markedsføring.

12:40 - 13:00

3 nettsidetekstar du bør skrive med omhug

Når reviderte du sist tekstane på nettsida di? Det er fort gjort å gløyme at desse faktisk blir lest, og ikkje minst at dei spelar ei enormt stor rolle i ei kundereise. Dårlege tekstar kan både hindre konverteringar, svekke merkevara di og gjere nettsida til ei negativ oppleving. Eg har samla tre sentrale typar nettsidetekstar som har ein tendens til å ikkje få den kjærleiken dei fortener, og viser korleis du kan best utnytte moglegheitene som ligg i desse.    

13:00 - 13:20

DOOH! Mer enn Homer Simpson

Utendørskanalen tar et stort nytt steg og blir snart tilgjengelig programmatisk. Det betyr nye muligheter for annonsører og byråer, men også flere forkortelser og plattformer og forholde seg til. Her får dere en liten intro til hvordan programmatiske kjøp av utendørsreklame vil foregå i praksis og hvorfor det bør være en del av mediemiksen.

13:20 - 13:40

Du annonserer som f…! Men konverterer ikke. Hva nå?

Annonsering for å bygge brand, og for å selge varer og tjenester, vil neppe dø ut med det første. Men får du det du ønsker ut av hver krone brukt, altså god ROI?

I det digitale landskapet blir marginene stadig lavere og lavere, lover og regler innskrenker mulighetene våre (GDPR) og flere kjemper om de samme kundene. Hvem vinner kampen?

Det kan jeg fortelle deg. Det er de med best brukeropplevelse og de mest optimale kundereisene som vinner! Det er her konverteringsoptimalisering kommer inn i bildet. 

Lær deg mer om prinsippene rundt CRO, og hvordan komme i gang med å jobbe smart. Det handler nemlig ikke om å bruke mest mulig penger på annonsering!

13:40 - 14:00

Bryr forbrukeren seg om GDPR?

Hvilken effekt har informasjon om GDPR på villigheten til å gi samtykke?
Som bacheloroppgave tok de tre studentene Hanna, Helene og Mats for seg den nye personvernloven GDPR. Formålet med oppgaven var å avdekke om informasjon om GDPR hadde en effekt på samtykke til kjente, mot ikke kjente merkevarer. Var det de store og kjente merkevarene som lettere skulle få samtykke etter at GDPR tredde i kraft? De deler sine spennende funn av eksperimentet, som de gjennomførte som en del av sin bacheloroppgave ved Høyskolen Kristiania.

14:00 - 14:20

Pause

14:20 - 14:40

The Future of Retail

Det har aldri vært enklere å handle produkter 
og tjenester i en stadig mer globalisert og 
digitalisert verden. Dette har resultert i at 
flere tradisjonelle norske retailere har støtt
på utfordringer? Hvorfor sliter de, og hva 
bør de gjøre før spøkelset Amazon 
kommer? 

14:40 - 15:00

Hvis kaoset er komplett så må vi kanskje begynne å rydde opp?

15:00 - 15:20

Markedsføring anno 2019

Hvilken rolle markedsføring spiller i en tid der nye teknologier stadig endrer kundeadferd og forretningsmodeller I den digitale verden vi lever, og når endringene aldri har skjedd raskere, så må vi ikke glemme at den menneskelige biologien så å si ikke har endret seg i det hele tatt. Folk sine behov og ønsker har ikke endret seg stort - vi drives fremdeles av instinkter, vaner, frykt og følelser - og vår indre søken etter å føle tilhørighet. I Vesten i dag handler det stadig sjeldnere om ting vi faktisk trenger. Selv om det stadig dukker opp nye kanaler for distribusjon og kommunikasjon handler ikke markedsføring om å finne nye måter å selge mer på. Det handler mer om å forsterke det vi naturlig liker - som betyr mindre fakta og pris, og mer om følelser og relasjoner. Markedsføring handler om å gi folk rammer for referanser og kontekst. Markedsføring handler rett og slett om å bli en del av folks liv. For forskjellen mellom en god ide og kommersiell suksess er kontekst. Nye ideer og teknologier er verdiløse dersom vi ikke finner måter å fortelle hvorfor folk skal bry seg om dem. På hvilken måte er ditt selskaps målsetninger, service eller produkter nyttige i denne verden ? Hva ville folk ha savnet hvis dere var ut av markedet i morgen? På hvilken måte ville folk ha merket det i livene sine?

15:20 - 15:40

Flere og flere hater reklame – hva kan vi gjøre?

Med synkende reklameoppmerksomhet har kampen om oppmerksomheten blitt vanskeligere enn noen gang. En av mange årsaker til lavere oppmerksomhet mener vi er økt reklameirritasjon. I foredraget ser vi på Mindshares Reklameanalyse og resultatene som peker på årsakene til irritasjonen blant det norske folk. Vi ser også på konsekvensene av økt irritasjon og hva vi som annonsører, medier og byråer kan gjøre med det.