ANFO_LogoV_white_1
  • IMG_0845_blå

    Skole: Basic Programmatic

Den raske utviklingen av programmatisk annonsering og automatisert annonsekjøp/salg gir store muligheter. Men også utfordringer og fallgruver som fører til at du risikerer dårlige kampanjer eller skjulte kostnader for mellommenn, teknologileverandører og systemer. På denne skolen lærer du hvordan du skal jobbe effektivt med programmatisk annonsering og sikre deg innsikt uansett om du sitter på kjøper eller selger siden.

 

Hvem passer skolen for?

Skolen passer for deg som ønsker økt kunnskap rundt programmatisk og datadrevet markedsføring. Du får bedre forståelse for økosystemet og alle ledd i verdikjeden samt bli bevisst alle fallgruvene.

  • Markedssjefer og markedsdirektører
  • Digitale markedsførere
  • Annonseselgere
  • Operativt ansvarlige (ad operations)
  • Medierådgivere i medie- og reklamebyrå
  • Medieplanleggere og kjøpere
  • Performance managers

 

Etter gjennomført skole vil du være i stand til å:

  • Forstå det grunnleggende om programmatisk annonsering
  • Kunne kommunisere bedre med ditt medie- og reklamebyrå
  • Forstå funksjonen til hvert enkelt ledd i programmatisk økosystem
  • Sette opp kampanje i kjøpsplattform (DSP)
  • Sette opp en kampanje i salgsplattform (SSP)
  • Vite hvordan du når målgruppen din gjennom programmatiske kampanjer
  • Vite de viktigste forskjellene på teknologileverandørene på det norske markedet (DSP, SSP, DMP etc)
  • Forstå fordeler og ulemper med programmatiske kjøp og dermed ta gode beslutninger når du skal bruke programmatisk i mediemiksen
  • Få innblikk i hvordan du legger relevante KPIer og hvordan du evaluerer og optimaliserer kampanjene dine
  • Få oversikt over hva som skal til for å komme i gang med programmatisk kjøp/salg

 

Kurset vil gå gjennom:

  • Hvordan programmatisk annonsering fungerer
  • Oversikt over aktører i et programmatisk økosystem, deres forretningsmodeller og pengeflyten
  • Systemer og plattformer, hvordan de jobber sammen fra annonsør til media
  • Gjennomgang av 3 bokstavsforkortelser: DSP, SSP, DMP, CMP etc
  • Råd rundt hvordan man kan forbedre samarbeid med reklame- og mediebyråer – både for annonsører og medier
  • Hvordan velge en riktig kjøpsplattform (DSP) og deres fordeler og ulemper
  • Tilgjengelige nettsider, annonseplasseringer og formater
  • Forskjellige metoder for å kjøpe programmatisk: Deal, Åpen børs, Guaranteed, etc.
  • Hvordan finne riktig målgruppe ved hjelp av programmatiske plattformer
  • Hvordan sette kampanjestrategier avhengig av om du vil jobbe med merkevarebygging, drive trafikk eller salg
  • Oppsett av kampanjer i flere DSPer (kjøpsplattformer)
  • Oppsett av kampanjer i en SSP (salgsplattform for nettstedeiere)
  • Hvordan man jobber med målgruppe styring, atferdsdata og targeting i programmatic

 

Foredragsholdere:

Arthur Pogosov – Konsulent innen datadrevet markedsføring, tidligere forretningsutvikler i Delta Projects (DSP). Har erfaring både fra kjøpssiden og salgssiden innen programmatiske mediekjøp.

Petter Hansen – Operativ konsulent med erfaring fra plattformer som Adform og Delta Projects (DSP)

I dag arbeider begge i konsulentselskapet Oslo Technology Consulting innenfor feltet datadrevet markedsføring og kommunikasjon.

Begrenset antall plasser!