ANFOlogo
  • Unknown

BIG DATA - (NEW) LEGAL THINKING

  • By
  • Martin Berggreen Rove, Partner - Advokatfirmaet Selmer AS

"Big Data", "AI", "Profilering", "Digitalisering" osv. Nye ord og begreper kommer til overflaten og er på alles markedsføringslepper for tiden.

 

De siste årene har vært buzz-år med mange nye buzz-words som kommer med rask teknologisk utvikling og mange nye muligheter. Bruk av teknologi og særlig analyse av store mengder data, gir grunnlag for utvikling av bedre produkter og tjenester, men ikke minst kjennskap til den relevante kundekretsen og mer treffsikker markedsføring, bedre konvertering og bedre kundeopplevelser – blant annet.


Et eksempel er Amazon. Det er et av de selskapene i verden som kjenner sine kunder best. Kanskje bedre enn kundene kjenner seg selv. Det er imponerende hvordan Amazon til stadighet kommer med forslag til bøker eller annet du kan kjøpe når du besøker deres nettside, hvor godt de treffer med forslagene og hvor ofte det fører til at kundene kjøper nettopp det Amazon har foreslått – med et klikk eller kanskje to. Treffsikker markedsføring, høy konverteringsgrad og god kundeopplevelse - fordi Amazon kjenner deg så godt. De vet hva du vil ha og de vet om ting du ikke visste at du ville ha. Det er en ganske sømløs opplevelse fra "shop" til "ship" til du mottar varen. Men det kommer ikke til å stoppe med det. Amazon har søkt patentbeskyttelse for en løsning der rekkefølgen er snudd. Det er ikke "shop, then ship", men "ship, then shop". Det innebærer at Amazon allerede har sendt deg varen før du har bestilt den. De vet du vil ha den. Skulle du mot formodning ikke ønske deg akkrat den varen, er sjansene store for at noen i ditt nabolag vil ha den. Vi bor tross alt i nærheten av likesinnede stort sett. Dermed forenkler de kjøpsprosessen ytterligere og leveringstiden kan de kutte ned til timer eller minutter – eller det blir rett og slett levert til deg og din bestilling er aksepten av leveransen.

 

Men hvordan går det an? Jo, Amazon henter inn, prosesserer og analyserer ekstreme mengder data om geografiske lokasjoner, demografi, preferanser og personlige forhold. Det er "Big Data".

 

Hvordan gå fra Buzz til Business og samtidig forholde seg til et regelverk som alltid vil ligge noen skritt bak utviklingen? For å få best mulig nytte av ny teknologi og nye muligheter uten å øke risikoen for å gå på smell etter smell ved reaksjoner fra myndighetene, kundene eller tape omdømme, bør virksomheten ha kontroll på hvilke aktører som er involvert i prosessen, at det er tilstrekkelig grunnlag for å prosessere dataene og at tiltakene som iverksettes på grunnlag av analysene som gjøres – er lovlige. Det er også viktig å være oppmerksom på slike forhold når det inngås avtaler. En analyse av eksisterende "standardkontrakter" viser at de ikke er tilpasset en "Big Data"-verden.

 

Viktige spørsmål, som må avklares opp mot gjeldende rettsregler eller gjennom avtaler er blant annet; 

- Hvilke data bruker vi?

- Hvor kommer de fra?

- Hvem eier dataene?

- Har vi rett til å bruke de? Er det innafor gjeldende regelverk – eller må det avtalereguleres?

- Hva kan vi bruke de til?

- Er det tredjeparter som får rettigheter til data eller resultatene av våre analyser? Er det greit eller må det reguleres på et vis?

- Har vi sikret oss retten til å bruke dataene for formål utover det vi klarer å tenke på akkurat nå

- Hvilke regler gjelder, hva bestemmer de og hva kan og bør reguleres gjennom avtaler?

 

Disse og andre spørsmål vil bli omtalt under foredraget Big Data – "New" Legal Thinking – i et markedsføringsperspektiv på ANFO – Lov og rett i markeds- og kommunikasjonsarbeid 2019, 25. april.

 

Påmelding