ANFO_LogoV_white_50px
  • 953143438

    Content Marketing

    Hvordan finner du historiene som skaper effekt?


Det har aldri vært enklere å produsere og publisere innhold. Det har heller aldri vært vanskeligere å nå igjennom! Content Marketing eller innholdsmarkedsføring er et viktig virkemiddel og har alltid vært sentralt innen markedsføring. 

At annonsører og markedsførere ønsker å bruke egne flater og kanaler til å fortelle om sine produkter og tjenester er ikke spesielt nytt. Det som er nytt er dagens digitale flater som gir oss langt flere muligheter.

Tett knyttet til content marketing er influencer marketing som brukes mer og mer av stadig flere annonsører. Det åpner nye muligheter for annonsører å kommunisere med en målgruppe, de ellers har svært store utfordringer med å nå. 

For oss som markedsførere, kompletterer Content marketing en ellers ganske full verktøykasse. Det er stadig vanskeligere å nå igjennom med kommersielle budskap. I dag og i fremtiden er det gjerne nye kombinasjoner av medier og virkemidler som skal til. For mange vil content marketing være et stadig viktigere element.

ANFO og SPRAY (amedia) inviterer til en dag hvor vi ønsker å belyse fagområdet og kanalen fra litt forskjellige ståsted.

08:30 - 08:55

Kaffe og registrering

09:00 - 09:30

Content til vi dør

Den Store Annonsørrapporten (2019) viser at norske annonsører elsker content marketing. En trend som har vedvart siden 2015. ANFOs og MBLs «Tillit til content» survey (2019) forteller oss at mediehusenes egne content avdelinger lykkes godt i jungelen av innholdsleverandører. ANFOs og Kobler forbrukersurvey (2019) om nettreklame viser at folk flest finner reklamen irrelevant. Medietilsynets rapport (2019) viser at folk flest har høy tillit til norske medier, men at en del fortsatt sliter med å skille redaksjonelt og reklame/innholdsmarkedsføring fra hverandre. Håvard Rønnevig Bakken i ANFO vil i dette foredraget trekke trådene mellom de rapportene som er blitt lagt på bordet i løpet av det siste halve året.

09:30 - 10:00

Hva kjennetegner historier som vekker følelser hos målgruppen?

Millioner har sett og blitt berørt av filmene alkovettorganisasjonen Av-og-til produserer. Hvordan lage innhold som engasjerer og fører til handlingsendring?
Av-og-til gir deg oppskriften.

10:00 - 10:20

Hva er FIM - Fagutvalget for Influencermarkedsføring?

Hvorfor har ANFO og MBL etablert en ny selvreguleringsordning for influencermarkedsføring - Fim?

Hvilke produkter omfatter Fim?

Hvordan vurderes innhold? Hvilke andre parametre legges til grunn?

Hvem er omfattet av ordningen?

Hva skjer dersom retningslinjer ikke følges?

Erfaringer så langt med ordningen.

10:20 - 10:50

Pause med julebrus fra Ringnes

10:50 - 11:20

Slik har innsikt gjort innholdet mer relevant for leserne våre

Siden 2014 har Amedia snudd et opplagsfall på papir til en abonnementsvekst digitalt gjennom målrettet arbeid for å levere det innholdet leserne faktisk vil ha. 
Analyser av redaksjonelt innhold og leseradferd har gitt redaksjonene innsikt som har endret både innhold og arbeidsmetoder for å være relevante hver dag. 
Her får du innsikt i noen av de viktigste lærdommene som bidratt til flere abonnenter i alle Amedias 73 lokalaviser de siste fem årene.

11:20 - 11:50

Hvordan bruke event og rettigheter for å skape bra innholdsmarkedsføring?

11:50 - 12:35

Lunsj

12:35 - 13:05

Slik vil kunstig intelligens påvirke digital markedsføring

Kunstig intelligens vil påvirke alt og alle, også den digitale markedsføringen. Fra bildene du tar, innholdet du produserer og til engasjementet det skaper. 

13:05 - 13:20

Fra sentrale generiske kampanjer til sentrale kampanjer med lokal tilpasning ved hjelp av Content marketing

Hvordan Block Watne, gjennom å benytte lokale innholdsprodusenter som hadde høy kjennskap til sitt nærområde, styrket det lokale engasjementet.

Kampanjen ga flere familier på visning og en solid vekst i antall solgte boliger.

13:20 - 13:40

Norsk Tipping: Ekte historier, ekte mennesker

Ekte historier. Ekte mennesker. Dette var stikkordene da Espen Bakketun, og fire andre innholdsprodusenter fra Spray skulle ut å lage innhold for Norsk Tipping. Gjennom fire ildsjelder skulle de fortelle varme og nære historier om lokale lag og foreninger, og hvor viktig norsk dugnadsånd og Grasrotandelen er for lokale drømmer og frivillighet. Hvordan gikk det egentlig da Espen skulle lage kommersielt innhold fra et svært belastet miljø i Bergen? Og hvordan kunne dette innholdet bidra til å øke kjennskap til Grasrotandelen?  

13:40 - 14:00

Østfold Kollektivtrafikk: hvordan øke kjennskap ved bruk av den genuine historien?

Hvaler....Bare stedsnavnet fremkaller gode følelser hos de aller fleste som har eller har hatt en relasjon til Hvaler. Da Østfold kollektivtrafikk kom til Spray med et ønske om å skape positivitet rundt et av tilbudene deres, nemlig øyhopping med Hvalerferga, satt det i gang en kreativ prosess som endte opp i en tillitsskapende historie om fergeskipper Peter Parmer.

Peter Parmer har vært fergeskipper på Hvalerferga i en årrekke, han kjenner øyene ut og inn og er godt kjent blant fastboende og turister på Hvaler. Ved å være med på båttur og la Peter fortelle historien med egne ord var håpet at det skulle fremkalle gjenkjennelse og de gode følelsene hos leserne. Virket det?