ANFOlogo
  • Content_Marketing_Creation_web

Content Marketing eller innholdsmarkedsføring har blitt en gjenganger på konferansemarkedet. Det er et faktum at dette temaet dekkes relativt omfattende fra aktører i svært mange leire. Det er vel også et faktum at temaet, som langt fra er så nytt som man noen ganger skulle tro, gjøres noe mer mystisk enn hva det strengt tatt burde vært. Relevant innhold og historiefortelling har jo alltid vært sentralt innen markedsføringen.

 

At annonsører og markedsførere ønsker å bruke egne flater og kanaler til å fortelle om sine produkter og tjenester er heller ikke spesielt nytt. Det som her er nytt er i stor grad at dagens digitale muligheter gir oss langt flere muligheter. Muligheter man selvsagt skal benytte til eget beste.

 

En noe mer omdiskutert del av innholdsmarkedsføringen er naturlig nok en del av det som foregår i den etablerte delen av mediebransjen, såkalt native advertising. Her går det en kontinuerlig debatt. Om merking og krav til merking, om utvanning av det redaksjonelle konseptet, om å ta forbrukere og lesere på alvor osv. En helt nødvendig debatt synes vi. De aller fleste annonsører har ingen problemer med at native artikler merkes og seiler selvsagt alltid under eget flagg.

 

Nok om det. Content marketing er definitivt her for å bli. For oss som markedsførere kompletterer det en ellers ganske svulmende verktøykasse. Det har blitt vanskeligere å nå igjennom. Gamle valg er nettopp gamle valg. I dag og i fremtiden er det ofte nye kombinasjoner og andre kløktige innfallsvinkler som skal til. For mange vil content marketing være et viktig element.

 

ANFO velger å dekke content marketing på vår måte. Sett med annonsørøyne og balansert som alltid. Vi har derfor laget et konsept som kommer til uttrykk i tre helt separate dager. Med respektivt fokus på henholdsvis; Creation, Distribution og Effect.

 

Denne dagen er viet Content marketing; Creation.

09:00 - 09:20

Hva er egentlig markedsføring?

Markedsføring forveksles alt for ofte med reklame og annonse, men markedsføring som felt er mye bredere enn det. Innholdsmarkedsføring kun sett som reklame er begrensende og begredelig.

09:20 - 09:40

Strategi, taktikk og ledelse

Kan moderne markedsføring styres med gamle løsninger? Forfatteren av boken «Praktisk innholdsmarkedsføring» forteller hva den store bølgen er, og hvorfor det betyr ny markedsføringsstrategi.

09:40 - 10:00

Innholdsproduksjon

Hva er de 50 triksene for å skrive godt innhold? Her får du triksene på 1,2 og 3.

10:00 - 10:30

Fra én kanal til et innholdsunivers

Hvordan FancyPants Productions har flyttet en merkevare fra å være en annonsør, til å bli en avsender av innhold i et større univers.

10:30 - 10:50

Pause

10:50 - 11:15

Godt innhold til høytid og hverdag - to caser fra Spoon.

Hvordan få høy effekt på innhold som i utgangspunktet har lav interesse, og hvordan nå gjennom med matvarer i julen når alle sier det samme?

Spoon gir deg to caser som har ført til suksess for en av landets største merkevarer.

 

11:15 - 11:40

Med kokk på kjøkkenlaget

Når man er et reklamebyrå ved navn Kitchen er det ikke så unaturlig at man har en kokk på kjøkkenet. Det som kanskje er noe mer uvanlig er man ansetter en kokk for å jobbe bedre med og for sine kunder. Når kunden heter Meny er det ikke fullt så rart men litt annerledes er det jo. Lise Marie vil snakke om hvordan Kitchen har endret måten de jobber på, for nettopp å gjøre det lettere for kunden å kommunisere harmonisert i flere kanaler. Meny er her et eksempel av flere. 

 

11:40 - 12:10

Lunsj

12:10 - 12:40

SOUNDBOKS - from high school to 25 employees

Hjalte will give a walk through of how the 3 high school graduates managed to found their company, SOUNDBOKS, with only $5000 on their pocket, and how it has become one of the fastest growing hardware startups delivering more than 6000 products to happy customers in less than 1 year. Furthermore, he will show how SOUNDBOKS is working towards becoming the go-to brand for outdoor audio and how content marketing plays an essential role in the company's strategy. 

SOUNDBOKS was founded out of love for music and great parties. Without any engineering background or education, three Danish high school students (Jesper, Christoffer, and Hjalte) set out to build a speaker loud enough for their camp at the Danish Roskilde Festival. 

Today, SOUNDBOKS employs 25 people, has been accepted into the world's most acclaimed startup accelerator, Y-combinator, received funding for more than $2.5 million from prominent investors (including Matthew Bellamy, lead singer of MUSE) and is opening its first flagship store and studio on Melrose Avenue, Los Angeles. 

12:40 - 13:05

Moderne kommunikasjon er krevende!

Desto mer segmentering – desto mer krav til innhold. Så hvordan gjør du innholdet ditt mer relevant; i egne, sosiale og betalte kanaler?

13:05 - 13:15

Pause

13:15 - 13:35

Fra ridder til pirat

Asbjørn har ledet en av Norges sterkeste redaksjoner i over ti år. En redaksjon som har underholdt, begeistret, provosert, satt dagsorden hentet hjem over 70 utmerkelser for god journalistikk. Asbjørn deler erfaringer fra redaksjonelt og kommersielt arbeid – for å hjelpe kunder til å forstå hvordan man skaper historier som berører og setter avtrykk.

 

13:35 - 13:55

Slik skaper vi effekt - både for VG og kunden

En gjennomgang av de viktigste satsingene innen content marketing i VG i 2016.
 
 

13:55 - 14:15

Fra innhold til salg: hvordan bruke innholdsproduksjon til personalisert salg i en markedsmiks"

14:15 - 14:45

The king has left the building

Hva kan vi forvente av content marketing og hvilken rolle skal det spille? Noen refleksjoner om content marketing i en litt videre sammenheng. Hvor passer content marketing inn i din strategi?

Fightingeverydayboredom er et strategi konsulentselskap som jobber sammen med kunder som streber etter å være relvante og eksepsjonelle for sine kunder.