ANFO_LogoV_white_1
Anthony Reeves, ex Creative Director i Amazon og nå konsulent i eget firma.
  • DSC_6491

Den Store Annonsørdagen er en skikkelig stayer i konferansemarkedet.

  • By
  • Jan Morten Drange, Administrerende direktør ANFO

Vi har alltid vært opptatt av balansen mellom umiddelbar nytte og inspirasjon. Uten at vi skal skryte på oss en tydelig rød tråd for årets konferanse så kommer man i 2018 ikke utenom det faktum at vi har noen digitale utfordringer. Disse ble belyst i flere foredrag på DSAD 2018.

I år startet vi med frokost fra Godt Levert - på jobb. I årets velkomsttalen ble det fortalt om hva ANFO gjør. Siden sist har vi blant annet fått internasjonal utmerkelse WFA (World federation of advertisers), og det andre året på rad.  

DSC_6088

 

Deretter gikk vi rett over i en presentasjon av «Den Store Annonsørrapporten 2018». Presentert og forfattet av ANFO sin egen Håvard Rønnevig Bakken. Her presenteres vår verden slik norske annonsører ser den.

https://kampanje.com/markedsforing/2018/10/annonsor-norge-delt-pa-midten--halvparten-tror-data-trumfer-kreativitet/

https://kampanje.com/medier/2018/10/--tapere-fremstilles-som-vinnere/

https://www.dn.no/markedsforing/annonsorer-mister-tillit-til-google-og-facebook/2-1-439678

 

Vi fortsatte med to norske merkevarehistorier. Først på scenen var Kjersti Jamne fra Telia. Hun snakket om Telia sin portefølje strategi og endring generelt. Og ikke minst hvor raskt slike endringer nå skjer. Etter flere oppkjøp satt Telia rett og slett med for mange brands. Hva gjør man da? Deretter var det Vipps sin tur. På scenen var Elisabeth Haug, nestsjef i Vipps. Et merkevareeventyr vi alle føler vi har tatt del i. Vipps er nå rigget for økt internasjonal konkurranse, med alle norske banker på laget og en nylig sammenslåing med BankAxept og BankID.

DSC_6213

 

Etter en pause var vi rett over i internasjonal avdeling. Først ved Matt Green fra WFA som geleidet oss igjennom «The past, present and future of programmatic advertising». Deretter var det Martin Albrecht fra Crossmedia som inntok scenen. Han fortsatte egentlig der Matt slapp ballen. Tittel på foredraget var; «Overcoming the mutual arms race of non transparent media practises». Både Matt og Martin belyste utfordringer som tydelig tegnes i Annonsørrapporten. Ting henger sammen!

 

Før lunsj skulle prisen for årets foredragsholder deles ut. Hele 150 foredrag var nå tatt ned til en shortlist på 18. Det var en del ekstra spente mennesker i salen! Vinneren ble Lise Tangen Hansen fra Penetrace. Gratulerer igjen til Lise!

https://kampanje.com/markedsforing/2018/10/her-er-arets-foredragsholder/

https://www.anfo.no/arets-foredragsholder-2017-2018

 

Da var det tid for lunsj og det man i dag gjerne kaller networking. Vi har nok å diskutere i denne bransjen.

Etter lunsj startet vi litt forsiktig med en CAPA Play quiz. Erling Hjorthaug fra CAPA ledet oss stødig igjennom denne delen og begavet vinnerne raust i form av kinobilletter. Deretter gikk vi rett over til det mange hadde ventet litt ekstra på; Ex Amazon Creative Director, nå konsulent i eget firma, Anthony Reeves. Overskriften var; «And then they were three! How to challenge the duopoly!». At Amazon kommer til å utfordre duopolet Facebook og Google skjønner vi alle. Om vi skal ta et sitat med oss fra denne dagen tør vi foreslå følgende; «When trends emerge, businesses have a choice, embrace them and you get a tailwind, fight them and you are fighting the future.» Det er Anthony sin tidligere sjef, Amazon gründer Jeff Bezos, som er mannen bak disse kloke ordene.

 

Neste mann på podiet var Snapchat og Steffen Rabben. Tittelen var; «Snipp, snapp, snapchat». Med undertittel; Mobilens viktigste egenskap? Kameraet så klart. Vi nærmet oss dagens avslutning men før det var det NRK og Thomas Hellum som skulle på. Thomas omtales gjerne som sakte TV sin far. Med «Bergensbanens 100 års jubileum», «Hurtigruten minutt for minutt» og ikke minst sommerens mange og lange turer med Lars Monsen på samvittigheten. Dette var content creation og storytelling! Elegant og innsiktsfullt levert.

DSC_6569

 

Dagen var over. Folk skulle hjem men på veien fikk man med seg bransjens mest ettertraktede goodiebag, med nylanseringer fra våre medlemmer. Takk til dere! I tillegg fikk man med seg en egen magasinbag, med to ferske rapporter fra ANFO,  «Den Store Annonsørrapporten 2018» og WFA og ANFO sitt Media Charter. Les og lær!

Takk til gjester, foredragsholdere og samarbeidspartnere/sponsorer. Det er et år til neste gang. Men før det har vi minst 25 andre møteplasser som mange av dere kommer til å besøke. Velkommen skal dere være!