ANFOlogo
  • den store retaildagen v2

Analyser viser at Omnichannel kunder i snitt er 47% mer lønnsomme enn singel channel kunder. Andre analyser viser at kunder som beveger seg sømnløst mellom kanaler er 2-8 ganger mer verdt, enn kunder som ikke gjør det. (kilde; Retail Institute Scandinavia)

Dagen vil belyse muligheter og utfordringer på veien til å levere en omnichannel opplevelse.

Vi har slått sammen Retail Innovation (ANFO og Retail Energy) og Kreativt Forums Retaildag (Retailforum, Retailkonferansen og  Retailprisen) til en hel dag samt prisutdeling på kvelden. Dette blir “the place to be” for alle innen  norsk retailbransje.
 
Detaljhandelen står foran store og til dels helt nye utfordringer. Gamle oppskrifter kan nok fortsatt fungere, men i mange tilfeller er de nettopp det som ligger i navnet; gamle! Det som virket i går vil i mange sammenhenger ikke fungere i fremtiden.
 
Kundene vil utfordre oss og vi må legge til rette for morgendagens handleopplevelser. For den vil være annerledes enn tidligere. Ønsker man å lykkes som retailer i fremtiden er det mekanismer som må forstås og utnyttes, i butikk og kommunikasjon.
 
Som guide for et fremtidsbilde i endring arrangerer vi konferansen Den Store Retail Dagen 14. april. Dagen skal gi konkrete tips og inspirasjon til deg som enten jobber mot, gjennom eller i detaljhandelen med hva som må til for å lykkes i fremtiden.
 
Den Store Retail Dagen er et produkt av et samarbeid mellom ANFO, KF og Retail Energy.
 
Retailprisen inngår som nevnt nå i Den Store Retail Dagen. Prisen har som mål å sette fokus på og bidra til å heve kvaliteten på kommunikasjon innen detaljhandel. Den favner et bredt spekter av kommunikasjonsjobber – så vel innenfor tradisjonelle som digitale kanaler.

retailprisen

 

11:30 - 12:00

Enkel servering / mat og mineralvann

12:00 - 12:15

Velkommen / ANFO og Retail Energy

12:15 - 13:15

”Global Retail Trends - syv trender som driver innovation i den globale detaijhandel”

Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia
 

Forbrukerne endrer adferd og innovasjon er en avgjørende suksessparameter i en kompleks detaljverden. For at sikre en sentral plassering på fremtidens scene må virksomheter navigere strategisk i forhold til de mest dominerende trendene.  Foredraget har sitt sitt utspring i boken “Retail-Renæssance 2.0 – sådan genopfinder du den fysiske butik med oplevelser og omnichannel ”
 

13:15 - 14:00

“Fremtidens supermarked”

Et samarbeid mellom Coop, Avanade, Accenture og Intel har resultert i en “fremtidsbutikk”!
Peter-Paul Lemmens forteller oss historien om fremtidens supermarked, basert på erfaringene med Coop i Milano.

14:00 - 14:30

Kaffe

14:30 - 15:00

”Datadrevet omnikanal opplevelse”

Digital markedsføring og personalisering har ikke bare effekt på online salg, men bidrar også til høyere omsetning i fysiske butikker. Datadrevet attribusjon hjelper deg til å forstå hva som virker på tvers av kanaler og enheter. Med mobilen som lommebok kan vi snart spore kundereise fra a til å ved å koble online og offline verden sammen.

15:00 - 15:30

Hvorfor vil den fysiske butikken lykkes i fremtidens omnichannel shopperlandskap?

I flere år har vi sett spådommer om fysiske butikkers død som følge av den digitale revolusjonen innen retailbransjen. Samtidig har vi blitt introdusert for web-rooming, vi ser at flere online-aktører åpner fysiske butikker, og til og med onlinegiganter som Amazon ryktes å planlegge åpning av fysisk butikk. Med utgangspunkt i innsikt fra TNS og Kantar Retail skisseres viktige grunner til at den fysiske butikken kommer til å spille en essensiell rolle også i fremtidens retail-verden.
 
 
Jonathan Coham jobber for TNS Global, og er direktør for Global Practices i TNS Norge. Han har tidligere jobbet på tvers av markeder innen markedsføring og kommunikasjon ,og har mer enn 13 års erfaring innen rådgivning fra UK, USA og Norge. Jonathan jobber hovedsakelig med internasjonale kunder, med fokus på merkevarestrategi og integrert markedsføring.

15:30 - 15:50

Kaffe

15:50 - 16:30

“Fra mange kanaler til den eneste kanalen – kunden”

Observasjoner fra det internasjonale retailmarkedet - hva oppnår de som lykkes med å skape et sømløst kundemøte ?
 

16:30 - 17:00

”Clas Ohlson - krymper butikk med omnikanal teknikk”

Med over 15 000 dingser og 9000 reservedeler er det vanskelig å finne
store nok lokaler. Med fokus på omnikanal og samspillet mellom nett og
butikk har Clas Ohlson sett på hvordan de kan ha mindre lokaler og
fortsatt tilby/vise alle varer til kundene.

Sponsorer