ANFOlogo
  • Fotograf: AVIA

Det handler om data, og gjerne big data. Og når det handler om data vil personvern være viktig. Som er fortsettelse på Mikko sitt innlegg har vi invitert Bjørn Erik Thon, sjef for Datatilsynet. Bjørn Erik og Datatilsynet har denne type kjøp, data og personvernhensyn knyttet til dette høyt på agendaen i år. Bjørn Erik Thon deler sine tanker om hvordan vi kan og bør agere ansvarlig i en ny verden hvor den heteste valutaen er data.

At marked og teknologi nå går hånd i hånd vet vi alle. Hvordan marked og teknologi spiller sammen i fremtidens markedsavdeling hvor data og analyse av data er helt sentralt er noe Toril Nag, konserdirektør i lyse og styreleder i Altibox mener mye om. Og det hun mener og tror på deler hun her med oss!

Inspirasjon er avgjørende på en slik dag, En som definitivt kan inspirere er Norgesvennen Jon Wilkins. Kjent for mange som en av gründerne bak Naked. I dag arbeidende styreleder i Karmarama. Jon skal snakke om ”The seven deadly sins of Marketing”. Med utgangspunkt i prosjektet ”Project Reconnect”, et globalt prosjekt i WFA regi, hvor formålet rett og slett er å ”reconnecte” med våre kunder og målgrupper (www. project-reconnect.com).

Og når vi snakker om inspirasjon er vi stolte over å ha landet en av bransjens store rockestjerner. Nemlig Ajaz Ahmed fra AKQA. Mange har blitt inspirert av banebrytende kommunikasjonsjobber de har gjort for bla Nike og Red Bull. Mange har sikkert også lest boken Velocity Ajaz skrev sammen med Nikes Stefan Olander.

Ajaz vil snakke under overskriften  ”Limitless – The Six Strengths of Leadership That Endures”. Limitless er også tittelen på AJaz sin nye bok som blir utgitt kun få uker før DSAD. Alle deltagere på årets DSAD får en kopi av Ajaz sin nye bok Limitless med seg hjem.

Inspirasjon handler også om å se til hva andre aktører har lykkes med. En historie vi vet mange gjerne vil høre er snuoperasjonen rundt Hurtigruten. Den prosessen det tradisjonsrike selskapet har vært igjennom er en reise i seg selv. En reise med svært mye læring og inspirasjon for mange av oss andre også. Og hvem andre enn konsernsjef Daniel Skjeldam fra Hurtigruten kommer å forteller denne historien.

DSAD arrangeres i år for 9. gang. Gjennom disse årene har vi skapt en møteplass med sterk faglig forankring. En plass annonsørene møter sine partnere. Hvert eneste år tar vi tak i aktuelle tema og lar solide foredragsholdere fra inn og utland dele sin kunnskap med oss.

08:45 - 09:00

Velkommen ved Jan Morten Drange (ANFO) og Eva Charlotte Stenseth

Eva-Charlotte Stenset er dagens konferansier og debattleder.

09:00 - 09:30

Big data - Big business!

Big data - Big business!

At fremtidens markedsavdeling blir ganske teknologitung er de fleste klar over. Og det virker både riktig og bra. Data og analyse av data kan gi ekstreme konkurransefordeler utnyttet riktig. Blir det slik at teknologene tar over? Og hvordan skal vi skape de helt nødvendige synergiene mellom marked og teknologi? Samspillet mellom marketing og teknologi vil være avgjørende for suksess i fremtiden. En som mener mye om nettopp dette er Toril Nag. En kvinne som beviselig har lykkes i krysningspunktet teknologi og marked.

Presentasjon

09:35 - 10:00

Programmatic media; Getting a Few Things Right is Enough

- How media markets are becoming more like financial markets 

- How to gain competitive advantage with programmatic 

- An easy-to-use economic model for digital decision making 

- A 10 year roadmap for the media markets 

Eller sagt på en annen måte. Hva vi som annonsører skal være opptatt av  når vi kjøper programmatisk.

Følg gjerne Mikko på botlab.io.

10:35 - 11:00

Limitless - The Six Strengths of Leadership That Endures.

imitless - The Six Strengths of Leadership That Endures.

Ajaz believes the most enduring teams and organisations combine Six Strengths for success and constant contribution to society: Democratise; Revolutionise; Organise; Simplify; Authorship; Values. In his keynote Ajaz will share examples of the legends, ideas and stories that he believes outstanding businesses, of whatever size, era and concern, unfailingly return.

Each generation is able find a new perspective or a new lesson in them, to adapt an ancient philosophy or a modern truth to their present reality.

12:10 - 11:40

Det store datakappløpet - om hvordan personopplysninger brukes kommersielt.

Det store datakappløpet - om hvordan personopplysninger brukes kommersielt.

Thon går igjennom hvordan personopplysninger samles inn, analyseres og omsettes til annonser og reklame. Samt hvordan dette utfordrer personvernet.

 

12:40 - 13:10

Debatt: Endringer, endringer og endringer!

Debatt: Endringer, endringer og endringer!

Bransjen står midt oppe i en svært spennende tid. Mediebildet endres. Teknologien gir oss nye muligheter og konkurransebildet ser i dag helt annerledes ut enn for kun få år siden. Vi har samlet et knippe smarte personer fra vår bransje for å høre hva de mener om alt fra bransjeglidning til programmatisk kjøp og ad fraud. Paneldebattetn ledes av dagens konferansier Eva Charlotte Stenseth som for øvrig har bakgrunn fra PR bransjen og kjennner mange av utfordringene fra innsiden.

 

I panelet sitter:

Jan Chr. Fosseidbråthen - Daglig leder, LOS&CO
Per Håkon Fasting - Konserndirektør Annonse, Schibsted
Aina Lemoen Lunde - Kreativ Leder, DNB
Christian G. Træland - Senior  Marketing Manager Nordics  - PepsiCo
Helene Friis - Dep. Manager Digital & Direct Marketing, Telenor Norge Mobile

13:15 - 14:15

Hvorfor bør man som annonsør sponse et norsk profesjonelt sykkellag?

Hvorfor bør man som annonsør sponse et norsk profesjonelt sykkellag?

Få kjenner sykkelverdenen bedre enn Dag Otto Lauritzen. På DSAD vil han fortelle oss om hvorfor norske annonsører bør være med å sponse et norsk proffesjonelt sykkellag.

14:50 - 15:20

Seven deadly sins of marketing

Jon Wilkins, Chairman of Karmarama and founder of Naked Communications, will present his take on recent consumer research conducted by the WFA on how marketers can get things very wrong. His provocative approach will be laced with real-life examples and include insight for brand owners and agencies alike on how to overcome some of the most common consumer criticisms.

15:25 - 15:55

«Hurtigruten - Å snu en 122 år gammel institusjon til lønnsomhet»

«Hurtigruten - Å snu en 122 år gammel institusjon til lønnsomhet»

At det har skjedd gode og riktige ting rundt opplevelsesproduktet Hurtigruten har de aller fleste fått med seg. De siste årene har det tradisjonsrike selskapet vært igjennom en ganske utrolig snuoperasjon. En prosess som har gjort produktet enda klarere, målgruppene tydeligere definert og markedsføringen både spisset og forenklet. Historien som fortelles oppleves nå som enda bedre og mer attraktiv for stadig flere. Resultatene har heller ikke latt vente på seg. Hurtigruten tjener nå penger og fjorårets resultat var det høyeste noen sinne. Det betyr også en betydelig verdiøkning for selskapets aksjonærer.