ANFO_LogoV_white_50px
  • DSC_6114_Håvard

    Den Store Annonsørdagen

 

Konferanser kommer og går. Den Store Annonsørdagen, DSAD, er en «stayer» når vi i år arrangerer den populære dagen for 13. år på rad. 

Her møter du toppen av foredragsholdere fra inn- og utland. Vi presenterer en kombinasjon av faglig tyngde, inspirasjon og caser fra aktører vi mener andre kan lære fra, og bli inspirert av. Vit også at vår eneste agenda i denne sammenheng er å bringe relevant faglig ekspertise til deg som markedsfører.

I år er vi spesielt stolt av programmet. Vi har faglige autoriteter på rekke og rad og er spesielt stolt over at vi igjen eksklusivt flyr inn en verdensledende kapasitet helt fra Australia. Det har vi en god historikk på – hva er det med Australia og slike markedsføringsguruer? Selv om vi her nevner en av flere foredragsholdere er vi like fornøyd med alle sammen. Vi har rett og slett en fantastisk bukett av fag og inspirasjon.

Noen deler av dagen knyttes det litt ekstra spenning til. En av disse er Den Store Annonsørrapporten. Selve rapporten skrives i disse dager av ANFOs Håvard Rønnevig Bakken som selv presenterer denne på DSAD. Vi kan love svært interessante funn. Rapporten har på få år blitt selve faktagrunnlaget i bransjen og referees til i veldig mange sammenhenger. Selve rapporten får du med deg når du går!

På dagen kårer vi også Årets foredragsholder. I fjor var det det Lise Tangen Hansen fra Penetrace som vant. Tipper det er mange som er spent på hvem som vinner denne prestisjetunge prisen i år.

Et av de andre høydepunktene kommer på slutten av dagen: «Den Store Annonsør-goodiebagen» fylt med flotte produkter fra våre medlemmer. Takk til de som er med og deler raust av sine produkter!

 

Vi sees på DSAD!

 

Program for dagen: 

 

08:20 - 08:55

Kaffe og Registrering

09:00 - 09:10

Velkommen

09:10 - 09:40

Ethics, Zeitgeist 2020

In a world driven by data, technology and automation, the concept of meaningful consent is fast becoming unrealistic; only machines can make sense of the complexity, volume and scale of data.  Against this new reality, we are seeing a return to morality as ethics fills the vacuum.  In this session, Jamie will explore the rise of morality and its role in the future of business.

09:40 - 10:10

The UK Programmatic supply chain study

Det digitale økosystemet og den programmatiske verdikjeden har blitt mye diskutert de senere årene. Modellen «The programmatic waterfall» som ble utviklet av WFA (World Federation of Advertisers) viser tydelig at en medieinvestering gjort programmatisk betyr at store deler av våre annonsekroner forsvinner før selve medieeksponeringen – en «tech kostnad» her, en «kostnad for å berike data» der, en «fee til trading desken» her osv. Modellen står seg, og er i følge WFA «still undisputed»!

Som Stephen selv sier: «The ISBA programmatic supply chain study is a high visibility, end-to-end industry market audit that will provide the clearest understanding yet of the actual cost of the ad tech supply chain. For the first time all industry stakeholders from client to publisher will have the real world evidence to demand optimal supply chains with clear business practice standards that will put more working media back in the hands of advertisers and publishers. The additional benefit to the group of advertisers contributing to this study, is their confidential individual audit reports detailing cost saving opportunities which they can benchmark against the aggregated published industry report to enable optimisation of their own individual supply chain.»

ISBA er vår søsterorganisasjon i UK. De gjør sammen med PwC en omfattende study for nettopp å etterprøve modellen The programmatic waterfall. På DSAD deler de erfaringer sålangt.

10:10 - 10:25

Lett underholdning

10:25 - 10:55

Pause, snacks og møte sponsorer

10:55 - 11:40

Ad Visibility and The Art of Attention

Professor Karen Nelson-Field is returning to Europe to present the results of a multi-country, cross-platform study, run over three years. The study uncovered the media attributes that really matter for attracting attention and ultimately, driving brand growth.

In this insightful and highly relevant talk, Professor Nelson-Field will detail the media attributes marketers can leverage for effectiveness, and discuss the uncontrollable factors that lie beneath the digital ecosystem.  From the importance of visibility to the value of attention, this event will present a vital lesson to any advertiser living in the age of the attention economy: not all reach is equal.

11:40 - 11:50

Årets Foredragsholder 2019

I fjor var det Lise Tangen Hansen fra Penetrace som ble årets foredragsholder. Hvem vinner i år? Svaret får du når vi kommer så langt som dette i programmet.

Les mer om fjorårets vinnere: https://www.anfo.no/arets-foredragsholder-2017-2018

 

 

11:50 - 12:20

Den Store Annonsørrapporten 2019

ANFO gjøre årlig en stor studie om virkemidler, utfordringer, utviklingstrekk og prioriteringer hos norske annonsører.

Undersøkelsen brukes som fasit for hele bransjen. Både media og annonsørenes samarbeidspartnere referer hyppig til denne undersøkelsen. Ikke minst har det de siste årene vært en ganske heftig debatt knyttet til en del digitale utfordringer og funn knyttet til relasjonen og tillitten mellom annonsør og mediebyrå. At denne undersøkelsen ventes på med spenning hvert eneste år er helt sikkert.

12:20 - 13:10

Lunsj

13:10 - 13:40

Debatt med utgangspunkt i den rykende ferske rapporten

Vi har akkurat fått presentert fakta og innsikt fra Den Store Annonsørrapporten 2019 (DSAR 2019). Noen ting er kanskje som forventet mens andre funn er litt mer overraskende. DSAR har i løpet av de senere årene blitt selve faktagrunnlaget for en hel bransje. Dette er hva annonsørene mener om virkemidler, relasjoner, media, teknologi og fremtid. Definitivt et godt grunnlag for en prat!

Debatten moderes av Ole Aleksander Janzo i Teft.

I panelet møter vi:  

13:40 - 14:05

En gullfisk og samfunnsansvar med rabatt, takk

Virksomheter møter økte krav til å ta ansvar for områder som før var forbeholdt politiske og offentlige arenaer. Hvordan påvirker dette annonsørenes forventninger til leverandørene? Denne våren gikk DNB ut og stilte likestillingskrav til samarbeidspartnerne. Nå holder det ikke lenger for byråene å levere best på pris eller vinne mest priser. De må også levere på samfunnsansvar. Vi får her et innblikk i DNBs leverandørkrav, og hvordan konsernet aktivt bruker markedsføring for å levere på sitt samfunnsansvar.

14:05 - 14:35

Restoring the Soul of Business: Staying Human in The Age of Data

Rishad Tobaccowala is the Chief Growth Officer of the Publicis Groupe, the world’s third largest marketing communications firm with 78,000 employees.

Over his 37-year career in marketing, Rishad has served as the Chief Strategist of Publicis Groupe, The Chairman of Digitas and Razorfish and several roles at Starcom and Leo Burnett including setting up the first digital units for both firms called Starcom IP and Giant Step over 20 years ago.

Rishad is finishing a book titled “Restoring the Soul of Business: Staying Human in The Age of Data” which will be published by Harper Collins in January 2020.  In addition, Rishad is a prolific speaker keynoting many conferences around the world.

14:35 - 15:05

3 nettsidetekstar du bør skrive med omhug

Når reviderte du sist tekstane på nettsida di? Det er fort gjort å gløyme at desse faktisk blir lest, og ikkje minst at dei spelar ei enormt stor rolle i ei kundereise. Dårlege tekstar kan både hindre konverteringar, svekke merkevara di og gjere nettsida til ei negativ oppleving. Eg har samla tre sentrale typar nettsidetekstar som har ein tendens til å ikkje få den kjærleiken dei fortener, og viser korleis du kan best utnytte moglegheitene som ligg i desse.    

15:05 - 15:25

E-sport: From school cafeteria to world's premier gaming lifestyle festival

Learn about DreamHack's journey from a small school cafeteria (back in early 90's) to today's 15 events in 9 countries, and DreamHack as global powerhouse in Esports. Tomas share insights about gamers, the target group and case studies how non-endemic brands can reach this unreachable generation of gamers.

DreamHack is all about entertainment for the digital generation. The festivals feature multiple esport competitions, live music, exhibitions, creative competitions, LAN party, cosplay and much more. DreamHack helped pioneer esports, and continues to be one of the largest global producers of esports content. Their esport broadcasts reached over 375 million views and the events welcomed over 250,000 visitors in 2017.

Founded in 1994 as a BYOC LAN party, DreamHack grew over 20 years to a global phenomenon as the digital festival for today’s youth, hosted throughout Europe and North America. Read more about Dreamhack HERE