ANFOlogo
  • ANFO_DSAD_2015 (73 of 40)

DSAD Den store annonsørdagen


På tiårsdagen for DSAD vil vi svært gjerne dvele ved noe av det mange markedsførere opplever som det aller viktigste. Vekst.

Nemlig å skape vekst. For oss er det da helt naturlig å da ta tak i boken ”How brands grow, part 2”.

Som vi har sagt mange ganger før er det ingen annen bok i nyere tids markedsføringslitteratur som har fått så mange tilhengere i Norge enn bok nr 1 i samme serie; ”How brands grow part 1”. Vi synes det er litt stas at vi ved begge utgivelser har klart kunststykket å fly inn en travel hovedforfatter, respektive Jenni Romaniuk og Byron Sharp til Norge. Og ved begge anledninger bidrar vi til folkeopplysning i markedsføringsbransjen ved å gi boken gratis til alle deltagerne på DSAD.

I år bygger vi dagen konseptuelt rundt bokens tematikk. Det handler om vekst. Dette ønsker vi å belyse på forskjellige måter. David Alberts fra ”Been there done that” representerer et nettverk av kreative og strategiske stjerner som hver for seg har gjort alt før. I dag er de samme aktørene tilgjengelig i et myteomspunnet nettverk som jobber raskt og kanskje også rimeligere. For mange ensbetydende med raskere vekst. 

VICE og Mark Adams tar content til nye høyder med sin annerledes tilnærming. Det er ikke uten grunn VICE har inntatt dagens posisjon i en medieverden som sliter.

Thomas Kolster er Mr Goodvertising. Ansvarlighet og en ”do good” holdning vil være avgjørende for både vekst og suksess fremover. 

En som gjør dette i praksis er Vigga. Vigga Svendsen forteller selv historien hvor en sirkulær økonomi basert på gjenbruk av barneklær faktisk skaper vekst.

At Pepsi Co er opptatt av vekst tviler ingen på. Mark Kirkham viser ved hjelp av caset Pepsi Max hvordan nye kanaler og tilnærminger skaper vekst i kategorien, og det spesielt i yngre målgrupper.

At matematikk og i særdeleshet algoritmer har inntatt markedsføringsbransjen de senere år er udiskuterbart. Dette er verken nytt eller spesielt banebrytende. Faktum er likevel at troen på matematikken blant markedsførere aldri har vært større. Roger Antonsen har svarene.

På DSAD presenterer vi også smakebiter på noen undersøkelser og prosjekter i regi av ANFO. Muligens drar vi en liten debatt i forbindelse med dette. Men helt sikkert er det at prisen for årets foredragsholder skal deles ut til en verdig vinner. 

Se programmet her