ANFO_LogoV_white_50px
Kjetil Rolness kombinerer alvor og humor for å få frem sine relevante poenger.
  • 10_Rolness_IMG_0103_crop

Flust med fremtidstips på Retail Innovation


Hele 11 meget relevante foredrag og hele 150 retail interesserte hadde funnet veien til Latter. Detaljhandelen står foran noen meget interessante utfordringer. Mange er opptatt av hvilke grep vi kan og bør gjøre og av å lære mer fra andres erfaring. Det fikk vi til de grader på Retail Innovation 2019.


«Vi må ha en kultur det alt er mulig – der det er lov å feile og å teste nytt»
    Stine Trygg-Hauger

 

En retailer som beviselig har lykkes er Clas Ohlson. Stine Trygg-Hauger er Adm Dir i Norge og viste oss både gamle og nytestede produkter og tjenester. God start på dagen. Så fikk vi se Are Thu fra Re:Media i sitt ess når han på en pedagogisk og lettfattelig måte gikk igjennom et relativt tungt og viktig materie: «Kunstig intelligens i Retail Media». Takk for tips! Britt Otterdal Myrset fra Deloitte har vi hatt gleden av å ha på Retail scenen vår også tidligere. I år under parolen «Truly customer centric, eller egentlig «Stuck in the 90s»». Eller sagt på en annen måte, hva skal til for å ikke blir sittende igjen når togene går. Relevant! Siste del av den første avdelingen for dagen var allokert til Lasse Maugesten fra Schjærven. Han snakket om hvilke retailere som lykkes best. Og hvorfor. Nyttig!

 

«Utviklingen går fort. Når Fomo (fear of missing out) nå går over til Jomo (joy og missing out) gir det mange nye muligheter som Digital Detox på hotell, caféer uten wifi osv.»    Britt Otterdal Myrset 

 

Etter en tidlig lunch var det tid for å bevege seg inn i nye cases. Stikkord var her fornying og sirkulær økonomi. – Vi vil skape en friksjonsfri opplevelse, sa Kathrine S. Ingerø fra Norges største kjøpesenter Sandvika Storsenter. Hun snakket om «Norsk varehandel i 2019. Retail apokalypse eller sårt tiltrengt renessanse?» For å overleve må varehandelsaktørene tilpasse sine salgsstrategier og verdiforslag og imøtekomme kundenes behov. Innsiktsfullt!

 

«Vi vet at 70% starter handleopplevelsen digitalt.»    Kathrine S. Ingerø

 

En av de sterkeste trendene vi ser internasjonalt er at det er mindre viktig for folk flest å eie produkter. Kan man leie eller ha tilgang på annen måte er det ofte greit. Bakgrunn for dette er ganske sikkert et grønt skifte og yngre generasjoners litt mindre fokus på forbruk. Jon Erik Ofstad i Subscrybe har lenge jobbet med abonnementstjenester og hans overskrift var; «End of ownership, hvordan lykkes i en sirkulær økonomi.» Nytenkende! En annen aktør med en lang historie er Bergans. Vi hadde med oss Bærekraftansvarlig Yngvill Ofstad. Hun snakket bla om «Den sirkulære tursekken». Bl.a. om hvordan Bergans utforsker nye forretningsmodeller innenfor den sirkulære økonomien. Bærekraftig!

 

Etter en pause med nyttig fagprat var vi i gang med dagens siste avdeling. Petter Høie fra Facebook er også opptatt av endringer i detaljhandelen. Han er spesielt opptatt av en friksjonsfri tilværelse for oss som konsumenter. Overskriften var naturligvis «The zero. friction future». Friksjonsfritt. Kennet Baltzersen har tung retail erfaring med bakgrunn fra både Enklere Liv, Euronoics, Team Rynkeby og Ringo Leker – en mann som vet hva som skal til for å lykkes. Han er også optimistisk på vegne av oss som retailere. Det er viktig. Nyttig og betryggende.

 

«Alt handler om å gi folk det de vil ha.»    Njål Berge

 

En annen som har meninger om det meste, også retail er Kjetil Rolness. Han er som vi vet foredragsholder, artist, musiker og ikke minst kommentator. Hans overskrift var «Har vi mistet vår handlekraft?» Kjetil var faktisk så handlekraftig at overskriften ble endret underveis. Med en kombinasjon av alvor og humor fikk Kjetil illustrert sine relevante poenger. Underholdende og too the point! Den som fikk gleden av å avslutte dagen var Njål Berge, i dag sentral i den omleggingen Gresvig/Intersport nå står foran. - Ikke fokuser på det du ikke kan, men heller motsatt, råder han oss. Store endringer er på gang i den tradisjonsrike sportsaktøren. «Den som intet våger intet vinner» var hans overskrift. Modig sier vi!

 

Takk til dere som kom. Takk til våre sponsorer og spesielt takk til vår spesielle samarbeidspartner på denne dagen – Schjærven.