ANFO_LogoV_kort_RGB_white_193x50
  • photo-of-man-doing-handstand-on-desert-2404368

Fra gode samarbeidspartnere: Nordmenn trenger fortsatt å handle

  • By
  • Tomas Torgersen – Kobler

Hverdagen vår er snudd opp ned. Du, som mange andre annonsører lurer sikkert også på hva slags digital strategi du bør bruke fremover.

 

Mange bedrifter møter nå store utfordringer, og for noen er det kanskje riktig å pause markedsføringen for å prioritere andre områder. Men det finnes også bransjer som med riktig digital markedsføring kan tilpasse seg situasjonen. Trafikkvolumet på artikler om Korona dobbelt så stort som det vanlige trafikkvolumet på alle artikler en vanlig uke. Altså har har artikler om Korona-viruset tredobblet antall leste artikler i norske medier. Så ingen tvil om at markedsførere også har muligheter i disse dagene.

 

Tilpass deg forandringene
Stephen Hawking sa: intelligens er evnen til å tilpasse seg forandringer. I tider med forandring vinner de som tilpasser seg. Våre behov har ikke forsvunnet, kun forandret seg.

 

Hva kan du som annonsør tilby nå som vi har hjemmekontor, når treningssenter og restauranter er stengt, og vi rett og slett er stuck i våre hjem? Grafen viser leste artikler for hjemmekontor, tilpasset dagens situasjon for en aktør som tilbyr kontorrekvisita. En annonse, som tidligere ikke har vært relevant, er plutselig veldig treffsikker.
I dag er det andre tematikker som kan være relevant for å treffe riktig målgruppe. Derfor viser grafen (Kilde Kobler AS) en skyhøy peak i mars på leste artikler som handler om Korona og hjemmekontor:

 

Bilde1

 

 

Hjemmekontor
Et nytt hjemmekontormarked har åpnet seg. Alt som kan være med på å forenkle og forbedre jobbhverdagen vår, bør gjøres synlig nå. Interiørbutikker bør vise frem praktiske kontormøbler for hjemmet, plantebransjen kan annonsere for frisk inneluft med hjelp av plantene sine og selvfølgelig skal elektronikk for kommunikasjon, som webkameraer, headset og videomøteløsninger vises frem.

 

Egentrening
Annonsering av treningsutstyr og treningsapparater for hjemmebruk burde være effektivt nå. Og siden ingen virus kan stoppe våren er løpsko og sykler med tilbehør også annonsørinnhold som passer i disse tider for sportsforettninger, og klesbutikker med treningsklær, for eksempel Nike og XXL.

 

Aktiviteter for barna
Mange foreldre ser nå en utfordring i å aktivisere barna sine. Derfor er alt som kan få barna bort fra TV, mobil og PC interessant. Bokhandler bør vise frem brettspill og bøker for barn og ungdom, leke- og sportsbutikker bør annonsere for både inne- og uteleker.

 

Hjemmekos
Mange ser denne tiden som en mulighet til hvile og ha hjemmekos det ellers ikke er tid til. Disse er en verdifull målgruppe for blant annet TV2 med sine streamingtjenester og bokhandler som kan annonsere om at nå er det mer tid for en god bok.

 

Hjemmeleveranser
Dette er tiden for alle former av hjemleveranser. Bedrifter som Kolonial.no og Foodora som tilbyr hjemlevering av matvarer og take away, bør ut på annonsemarkedet nå. Nå er tiden for å nå nye kundegrupper og bygge varige kunderelasjoner som kan leve videre når ting går tilbake til en mer normal hverdag.

 

Det er kun vår evne for å se muligheter som setter grenser i disse tider, korona eller ei.

 

*