ANFOlogo
  • Lesetips_Påske_2019

Gode lesetips for påsken

  • By
  • Håvard Rønnevig Bakken – Fagdirektør i ANFO

Det er snart påske og vi oversvømmes av «Ekspertenes beste påskekrim-tips – klikk her» artikler. Men vi markedsførere bruker jo selvsagt påsken til å lese oss opp på marketing faget!

 

Det sagnomsuste reklamebyrået BBH dro i gang en «twitter kåring» av verdens beste marketing bok. Basert på omtale og brukte referanser de senere år endte man opp med en shortlist på 32 bøker. VM i fotball-strukturen ble fulgt og gruppespillet besto av følgende bøker (se under). Deretter fulgte åttendelsfinaler, kvart- og semifinaler og til slutt den store finalen.

 

Ved første øyekast kan bøkene se ut som om de ligger i sjiktet mellom flyplasslitteratur og akademia. Noe de også gjør.

 

Listen nedenfor viser resultatet av stemmene, bøkene i fet skrift gikk videre til playoff.

 

   Gruppe A

David Ogilvy: Ogilvy on Advertising
Adam Morgan: Eating the Big Fish
Bob Levenson: Bill Bernbach’s Book
Ken Segall: Insanely Simple

 

   Gruppe B

Daniel Kahneman: Thinking, Fast and Slow
Jon Steel: Truth, Lies and Advertising 
Robert W. Bly: The Copywriter’s Handbook
Marty Neumeier: The Brand Gap

 

   Gruppe C

Richard Shotton: The Choice Factory
John Hegarty: Hegarty on Advertising
Tim Wu: The Attention Merchants
Claude Hopkins: Scientific Advertising

 

   Gruppe D

Byron Sharp: How Brands Grow
Les Binet & Peter Field: The Long and The Short of it
Bridget Brennan: Why She Buys
James Webb Young: A Technique for Producing Ideas

 

   Gruppe E

Paul Feldwick: The Anatomy of Humbug - How to Think Differently About Advertising
George Lois: Damn Good Advice 
Al Ries & Jack Trout: Positioning - The Battle for Your Mind
Judie Lannon and Merry Baskin (ed.): A Master Class In Brand Planning

 

   Gruppe F

David Trott: One Plus One Equals Three
Richard Rumelt: Good Strategy/Bad Strategy
Paul Arden: It’s Not How Good You Are, It’s How Good You Want To Be
Lawrence Friedman: Strategy: A History 

 

   Gruppe G

Tom Goodwin: Digital Darwinism
JWT Planning Guide
John Caples: Tested Advertising Methods
Pete Barry: The Advertising Concept Book

 

   Gruppe H

Phil Barden: Decoded - The Science Behind Why We Buy
Luke Sullivan: Hey Whipple, Squeeze This 
Dan Heath: Made to Stick - Why Some Ideas Survive and Others Die
Judith Williamson: Decoding Advertisements

  

Utålmodige som vi er hopper vi direkte til semifinalene, og her er de:

  • Daniel Kahnemans Thinking Fast og Slow
  • Richard Shottons Choice Factory
  • Paul Feldwicks Humbugs Anatomi
  • Phil Bardens Dekode 

Lesetips_Påske_2019_2

 

I finalen var det Richard Shottons Choice Factory som slo selveste Dekodet i finalen.

 

Thinking Fast og Slow er en prisvinner-klassiker som «alle» kjenner til fra før. Kahnemans storselger ble gitt ut i 2011 og har solgt millioner over hele verden.

 

Choice Factory er faktisk fra 2018. Det er smått utrolig at en bok så kjapt har satt så solide spor etter seg. På veien frem til «VM-trofeet» knuste den klassikere som Sharp, Ogilvy, Ries/Trout og Binet/Field.
 
"Actionable, memorable and powerful... Shotton has taken the jewels of behavioral economics and made them practical." Seth Godin

Forfatteren Richard Shotton har den svært kule tittelen "Deputy Head of Evidence" ved et mediebyrå i London. Bokens 25 kapitler er alle strukturert på samme måte: de tar opp et bestemt eksempel på en atferdsøkonomisk faktor, såkalt «bias», som styrer våre beslutninger og vår oppførsel, gir en oversikt over den psykologiske forskningen, og gir ikke minst en rekke konkrete eksempler på hvordan vi som markedsførere kan utnytte dette på ulike måter i vårt markedsarbeid, f.eks. når det gjelder budskap, medieplan og -løsninger, prising med mer.

 
The Anatomy of Humbug er en super gjennomgang av hvordan reklameindustriens syn på hvordan kommunikasjon fungerer, og hvilke modeller som har vært gjeldende og har utviklet seg over tid.
 
Decoded: The Science Behind Why We Buy viser med mange gode eksempler på hvordan vi gjør våre innkjøpsbeslutninger er basert på en rekke atferdsøkonomiske påvirkningsfaktorer.
 

Med andre ord så handler alle de beste bøkene om atferdsøkonomisk innsikt og hvordan disse kan påvirke konsumentene, og brukes i, markedsføringsarbeidet. I en verden der mer og mer synes å handle om teknologi og digitale verktøy, er det interessant å se at den viktigste kunnskapen til oss markedsførere handler om å forstå hvordan folk agerer og hvordan vi kan bruke denne kunnskapen til å påvirke atferd.

 

God lesing i påsken!