MFU er ti år!

MFU, Matbransjen Faglige Utvalg har eksistert i ti år. Som dere sikkert vet er dette bransjens selvreguleringsordning opprettet av NHO, Virke og ANFO.

Slike ordninger er alltid litt omdiskutert, og det er alltid noe forskjellig syn på om markedet skal reguleres, og i såfall hvordan. Så også med denne ordningen. Noen endringer vil det bli i fremtiden. 

Ordningen ble opprettet med en felles enighet om følgende: 

  • Kostholdsdebatten er en viktig debatt.
  • Fedme og overvekt er store samfunnsproblemer.
  • Det er ingen som ønsker markedsføring av usunn mat.

På et frokostmøte den 7. februar tok vi et tilbakeblikk på hva som har skjedd i disse årene. Og ikke minst hva vi har fått til. En sentral del av møtet var styreleder i MFU, Martin B. Rove sin gjennomgang og oppsummering av erfaringer med MFU. Hva har preget arbeidet og hva har vi oppnådd med ordningen? I løpet av ti år har ordningen fattet en rekke enkeltvedtak mot bedrifter og virksomheter, i tillegg til å gi forhåndsvurderinger. Ikke minst har MFU bidratt til å sette en ny standard for mat- og drikkenæringens markedsføring overfor barn og unge. Veldig mye har blitt veldig mye bedre takket være MFU. Et relativt nytt tiltak er MFU skolen som ANFO har etablert.

Tre sentrale aktører delte også raust og ærlig rundt hva det byr å bli felt av MFU; Inger-Marie F. Ingdahl fra Coca-Cola Norge AS, Ingvill Størksen fra Coop Norge AS og Pål Hurlen fra Orkla Confectionary and Snacks AS. Det er ikke stas å få en fellelse i MFU, og samtlige har satt i gang rutiner og opplæring i etterkant for å unngå at slike episoder gjentar seg. 

På en dag som dette er det viktig at også den andre parten kommer til ordet. Direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket delte villig sine synspunkter. Og ikke minst argumenterer hun for andre løsninger enn en selvregulering. Litt «skryt» kom det også fra Blyverket. Forhåndsvurderinger er bra, og selvsagt har ting blitt bedre med MFU. Men ordningen er for lite kjent! Hvilket vi også er enig i.

Les

Del dette innlegget: