ANFO_LogoV_white_50px
  • Cannes-skilt

Reisebrev fra Young Lions Cannes

For en opplevelse det har vært !!

  • By
  • Line Stenseth - Mills og Grete Noem - Mills

En uke fylt med intenst konkurransekjør, inspirerende foredrag, fester på de mest fantastiske steder og nydelig vær på den franske rivieraen

 

2019 var det siste året vi kunne være med på Young Lions, men vi satser virkelig på å delta på festivalen på en annen måte neste år, og anbefaler alle unge løver til å melde seg på konkurransen! Under finner du en liten oppsummering av vår opplevelse av konkurransen og lenker til noen av de mest inspirerende foredragene fra festivalen.

 

Lørdag

Endelig var det lørdag og dagen som skulle starte uka vi har gledet oss til helt siden vi deltok i Young Lions Marketers i Norge i januar. Vi fløy inn til Nice og fartet ned til Cannes og leiligheten vår. Briefen for Young Lions Marketers skulle presenteres på søndag ettermiddag, så lørdagen gikk med på å få oversikt over Cannes og festivalområdet. Vi brukte også tid på å spekulere hvilken organisasjon eller hvilken sak vi kanskje ville ende opp med å få brief på. Ville det være klimaendring, eller kanskje likestilling? Og hvordan kunne vi koble Mills opp mot disse temaene?

 

Søndag

Søndag ettermiddag møtte vi opp utenfor briefing-rommet, sammen med 27 lag med deltagere fra hele verden. Kl. 17 begynte de å slippe oss inn og vi fikk alle utdelt en t-skjorte hvor det stod «World change starts with educated children» - det aller første hintet på hva oppgaven ville innebære. I tillegg fikk vi en mappe med brief og mange ark med ekstra informasjon om organisasjonen og om selve konkurransen. Vi satte oss ned og begynte å lese raskt over briefen som kom fra «Room to read», en amerikansk ideell organisasjon som jobber med å bekjempe analfabetisme. Vår oppgave var å skape et produkt eller en tjeneste fra bedriften vi jobbet i, som skulle skape oppmerksomhet for organisasjonen og bidra med donasjoner. Representanter fra Young Lions og juryformannen presenterte konkurransen, mens markedsførere fra «Room to read» gikk gjennom briefen og svarte på mange spørsmål fra oss ivrige deltagere. Så begynte de intense timene med arbeid!

Ideene kom raskt, men vi kjente på presset fra klokka og istedenfor å drodle videre over andre ideer, gikk vi for den første vi følte hadde en god match mellom Mills og Room to Read, og som svarte på briefen.

 Briefing_room

 

Mandag

Etter noen timer med søvn gikk vi til festivalområdet og til datarommet som åpnet kl. 08.30. I datarommet hadde hvert lag kun én PC man kunne jobbe med presentasjon og brief-dokumentet på. Med deadline for innlevering satt til kl. 19 ble det 10 timer med intens jobbing for å på plass all informasjonen på riktig måte. Etter at innleveringen var gjort, fem minutter før deadline, var det to ganske utslitte jenter som vandret ut av Young Lions School-bygget. Nå var det tid for litt påfyll av mat og drikke, før vi skulle legge alt fokus på den muntlige presentasjonen som skulle holdes på tirsdagen. 

 Marketers_academy

 

Tirsdag

Storfornøyde med å ha presentasjonstid etter lunsj, ble morgentimene brukt på øving og terping på presentasjonen. Vi må å ha sett litt smårare ut på vei til festivalområdet, hvor gåturen også ble brukt til mer øving. De siste minuttene før vi skulle inn til juryen kjentes ut som en liten evighet og nervene økte en god del hakk da døren inn til rommet deres åpnet seg. Vi ble møtt av seks personer som alle hadde et smil om munnen, og så var det bare å sette i gang og fortelle om idéen vår. Midtveis i presentasjonen begynte skjermen å streike og vi måtte ha inn en person fra IT for å få orden på problemet. Tekniske problemer finnes overalt altså! Etter et par spørsmål fra juryen var hele konkurransen over. Så var det bare fem timer til vinneren skulle bli annonsert og tiden ble brukt på å feire med is, bading og dagslys. Senere på ettermiddag dro vi tilbake til festivalområdet hvor vinnerne ble annonsert, og det var noen ekstra sommerfugler i magen før jurylederen gikk opp for å gi oss nyhetene. Tredjeplassen gikk til Sør-Korea, sølvet gikk til Portugal, og gullet gikk til Belgia. Vi er storfornøyde med vår egen innsats og idé, men etter mange timers arbeid var vi selvfølgelig litt skuffet over å ha ikke kommet på pallen.

 Awards_hub_stage2

 

Så fortsatte vi kvelden og uka i fantastiske Cannes, og fylte dagene med inspirerende foredrag fra blant annet Wendy’s, Greenpeace, Getty Images og Apple, innimellom sol, strender og rosévin.

 

Grete-og-Line

Bra jobbet jenter, vi er alle stolte over dere. 
Hilsen alle oss i ANFO