ANFO_LogoV_white_50px
  • 954610964

    Retail Innovation

Detaljhandelen står foran store og til dels nye utfordringer og det må legges til rette for morgendagens handleopplevelser. 

På Retail Innovation 2019 vil utfordringer og løsninger presenteres. Du vil kunne ta med deg hjem operativ kunnskap som svarer på dine strategier. ANFO i samarbeid med Schjærven gir deg en dag med konkrete tips og inspirasjon om hva som må til for å lykkes i fremtiden.

08:30 - 08:55

Kaffe og registrering

09:00 - 09:10

Velkommen

09:10 - 09:40

Clas Ohlson – 101 år med fornøyde kunder

09:40 - 10:10

Kunstig intelligens i Retail Media

Det er lettere og lettere for forbruker å sammenligne produkter og priser på nett, noe som gjør at retailere som er avhengig av tilbudskommunikasjon for å trekke folk til butikk må tilpasse mediemiksen til den nye dynamiske realiteten.

Samspillet mellom nettbutikk og fysisk butikk samt bruken av kunstig intelligens er en del av dette bildet.

Are Thu ifra Re:Media deler perspektiver på hvordan norske retailere kan ta en praktisk tilnærming til kunstig intelligens for å optimalisere medieinvesteringene i kampen med de store internasjonale spillerne.

10:10 - 10:40

Truly customer centric – eller egentlig «Stuck in the 90s»?

Vi snakker mye om kundens økte forventninger til både fleksibilitet, bekvemmelighet og sømløs handel. Kunden er sjefen – ingen tvil!

Men kan vi stole på at kunden vet hva de vil ha? Bare vi spør kunden, bare vi samler inn nok data – BIG DATA-  co-creater med kundene og setter kunden i sentrum– da er vi sikra. Er vi ikke?

Vel, sannheten er at selv om vi vet hva som må til, så er de fleste handelsbedrifter «Stuck in the 90s».

I dette foredraget snakker Britt Myrset både om hvilke hovedtema du må ha en god plan på for å lykkes, og også hvordan man må organisere seg for å møte kundens forventninger og unngå å sitte fast i 90-åras strategier.

Britt Otterdal Myrset er partner i Deloitte, og leder avdelingen Deloitte Digital i tillegg til Consumer bransjen i Deloitte. Hun har over 20 års erfaring fra å hjelpe kundene sine i alt fra nye digitale forretningskonsepter til større transformasjoner.

10:40 - 11:10

New Retail

Kundeorienterte retailere som lykkes er produktorienterte.

Kunden velger først og fremst retailere som lever reel kundeverdi, som løser et problem eller tilbyr en løsning andre ikke gjør.

Det er ofte her i skjæringspunktet mellom produkt, strategi og konsept veksten skapes. Alle kan selge varer alle andre har, få selger unike varer, konsepter og tjenester. 

11:10 - 11:50

Lunsj

11:50 - 12:20

Norsk varehandel i 2019: Retail apokalypse eller sårt tiltrengt renessanse?

Det skjer en transformasjon av varehandel. For å overleve i denne virkeligheten må varehandelsaktørene tilpasse sine salgsstrategier og verdiforslag slik at de imøtekommer kundenes behov. Som alltid er det viktig å forstå hva som betyr noe og hva som er viktig for kunden. Hva har Sandvika Storsenter fokus på i denne virkeligheten?

12:20 - 12:50

End of ownership  - hvordan lykkes i en sirkulær økonomi

Er den perfekte stormen  i ferd med å bygge seg opp for mange av aktørene i handelsnæringen ? En kombinasjon av  økt fokus på bærekraft, yngre generasjoners kamp mot global oppvarming  og internasjonale giganter som Amazon er en potent blanding 

En av de sterkeste trendene vi ser internasjonalt er at det er mindre viktig for folk flest å eie produkter, men  at man heller å kunne ha tilgang til dem gjennom å leie dem.

I en nylig publisert undersøkelse blant 13.000 respondenter i 12 land, oppgir 74% av respondentene at de tror at de kommer til å eie færre produkter om fem år, men heller abonnere på dem som en tjeneste.

12:50 - 13:20

Den sirkulære tursekken

Bergans utvikler og selger turklær og -utstyr som skal brukes ute i naturen. Derfor har selskapet en særlig interesse av å bevare naturen, både for dagens og fremtidens turglade generasjoner. Bærekraft er godt integrert i forretningsmodellen, og selskapet har satt ambisiøse mål for bærekraftsarbeidet. I de siste årene har Bergans jobbet med å utforske nye forretningsmodeller innenfor den sirkulære økonomien, gjennom utvikling av tjenester som reparasjon, ombruk, redesign og utleie. Yngvill Ofstad vil presentere mulighetene og utfordringene som ligger i det å gjøre en 111 år gammel lineær bedrift mer sirkulær.

13:20 - 13:40

Pause

13:40 - 14:10

The Zero Friction Future

Detaljhandelen går gjennom store endringer, og samtidig øker forbrukerenmakten og kravene. For bransjen kan dette være en stor utfordring eller en flott mulighet da digitale løsninger og mobil tar en større del av folks liv. På dette tidspunktet blir friksjon mellom selskaper og forbrukere sett på som en tapt mulighet for salg. Hva er det, og hvordan kan du jobbe mot mindre friksjon for morgendagens forbrukerinteraksjon?

14:10 - 14:40

22 år som utfordrer i Retail

Erfaringer og opplevelser fra et liv i Retail – og trua på fremtiden

14:40 - 15:10

Har vi mistet vår handlekraft?

15:10 - 15:30

Den som intet våger intet vinner

Gresvig/Intersport har som flere andre innen retail slitt med betydelige utfordringer over flere år. Nå legges G-Sport som kjede ned og man fokuserer ytterligere på Intersport som en kjede. Samtidig lanseres nettsamfunnet Lidenskap for tur.