ANFOlogo
  • sport2

Sports markedsføring er big business. Ettersom medieinvesteringene innen sport og idrett fortsetter å vokse, ønsker ANFO å bidra til økt kunnskap og forståelse rundt hvordan annonsørene best kan utnytte sine investeringer.

På ANFO Sport Marketing den 25. august vil du få kunnskap om hvordan din merkevare kan gå dypere enn kun eksponering av logo. Vi har her samlet norske og internasjonale foredragsholdere som vil fortelle deg hvordan din merkevare effektivt kan bruke det engasjementet som ligger i fansens natur. 

Beløpene det handler om er astronomiske; Fotball VM i Brasil omsetter for 1.4 milliarder dollar gjennom sponsoravtaler med 20 store selskaper. I årets Sommer OL, som også er i Brasil, er summen av inntekter knyttet til sponsing estimert til over 1 milliard USD. Årets fotball EM i Frankrike anslår over 500 millioner i sponsorinntekter.

Selv om disse summene fremstår som overveldende for enkeltstående arrangementer, blir selv de ganske små sett opp mot summene som totalt sett blir generert i USA pr. år. Amerikanske selskapers investeringer  i sport markedsføring ble estimert til hele 21.5 milliarder USD i 2015.

Det at store summer er involvert betyr ikke nødvendigvis at alle disse pengene blir brukt på en effektiv måte. Forskning indikerer at godt over 30 % av sponsorene ikke har noen form for systemer for på tilfredsstillende måte evaluere effekten av sponsoratene.

Mange mener også at sponsorene ikke gjør nok for utnytte sine investeringer. Man lener seg på å promotere at de er sponsor, fremfor å engasjere seg personlig med fansen. Forskning på sport fans  viser at man her ignorerer en fantastisk mulighet. En nylig publisert studie av Momentum Research avdekket at mens over 50 %  av sport fansen ser fordelen av sponsoratet sier 83 % at sponsorene ikke bryr seg om fansen.  Konsekvensen av det er at  55 % av fansen blir påvirket til å kjøpe et produkt på bakgrunn av sitt sportssponsorat. Tallet kunne nok vært mye høyere.

Fansen sier de er åpne for mer involvering med merkevarer. Hele 86 % sier de ønsker velkommen mer sponsoraktiviteter.  88 % tror at sponsorer kan bidra til at favorittlaget får nye og bedre muligheter. 58 % sier at muligheten til å engasjere seg gjennom sosiale medier øker opplevelsen av å være fan

Konklusjonen ser ut til å være klar. Det å knytte ditt merke tett til sport kan være positivt, men det i seg selv er ikke nok til å endre forbrukeratferden. 

Meld deg på ANFO Sport Marketing 2016 for å lære hvordan du oppnår maksimal effekt av dine sponsoratet. (Kilde data: Admap – Februar utgave 2016)

09:00 - 09:30

Go beyond logos

We all agree sponsorship needs to drive mutual benefits to all parties, but in today’s proliferation of media consumption – are sponsors really benefiting with logo badging?  Jackie Fast will outline why logos no longer work in today’s landscape and what you need to do now to create value in the industry.  Find out how to deliver sponsorship beyond the traditional asset transactions to achieve a much higher ROI and greater sustainability than your competitors.

09:30 - 10:00

OBOS-ligaen: Kjennskap, nærhet og synlighet

I 2015 gikk Norges største boligbyggelag inn som ligasponsor for 1. divisjon fotball menn; OBOS-ligaen. Hva er målsettingen med sponsoratet og hvordan jobber OBOS for å oppnå målene? 

10:00 - 10:30

Pause

10:30 - 11:00

Winning in Sponsorship

This session will cover the importance of identifying the right property, securing the right set of assets, paying the right fee (leaving enough for activation) and maximizing all the activation channels

11:00 - 11:30

Bredde og Topp - hva får vi ut av det?

Coop er en av landets største sponsorer. Mest kjent er Team Coop med Petter Northug og Alexander Kristoff med på laget, men Coop er også en av landets største bidragsytere til lokale lag og foreninger. - Topp avler bredde, sier sponsorsjef Vegard Hansen i Coop, og vil i dette innlegget forklare hva Coop legger i dette og hva de får ut av sin omfattende sponsorvirksomhet.

 

11:30 - 12:15

Lunsj

12:15 - 12:45

eSports: The Spectator Sport of a Digital Generation

eSports is one of the fastest growing markets of the 21st century. In addition to the steady increase of the amount of eSports enthusiasts all over the world this growth is reflected by record-breaking viewership numbers, new dimensions of prize money and investments into the millions. Reason enough to have a look at this emerging market and its potentials, structures, and features from a marketing perspective.

 

12:45 - 13:30

DnB 60m Tidtreff

DNB og Bislettalliansen ved hjelp av byrået Concept Comunication lagde en kampanje på Facebook der målet var og skape mest mulig aktivitet på Facebook og oppmerksomhet rundt Bislett Games. Både DnB og Bislett Stadion ønsket mest mulig to veis aktivitet på facebook, dvs antall visninger og toveis kommunikasjon med følgerne i kommentator feltet.
 
I denne presentasjonen forteller Steinar Hoen om en kreativ måte å skape oppmerksomhet rundt friidrett generelt og Bislett Games spesielt.  Denne gangen er det gjort sammen med deres  generalsponsor DnB og filmene gikk ut fra deres Facebook platform og ikke Bislett Stadion sin.
 
De klarte helt utrolige tall. Over 1 million visninger og  6.100 svar i kommentatorfeltet på konkurransene.
 
Den setter en ny standard på hvordan en aktør sammen med sin samarbeidspartner (sponsor) virkelig kan lage noe sammen som gagner begge parter på sosiale medier.
 
 

13:30 - 13:45

Kaffe og Frukt

13:45 - 14:15

The Future of Sponsorship: From Instinct to Evidence

This session looks at the evolution of sponsorship as a business discipline, with a focus on the role that data and digital are playing in fundamentally changing the future of the discipline. Full of practical examples and case study approaches, this session aims to challenge preconceptions of the role sponsorship can play in driving business value for rights holders and brands alike.
 

14:15 - 14:45

Evolution of Fan Engagement

Technology has completely changed the way brands and rights holders can engage with passionate fans. This session will focus more on actual activation, and fan engagement in particular. 

Sponsorer