ANFOlogo
  • 494324461

STORE UTFORDRINGER I BRANSJEN

  • By
  • Håvard Rønnevig Bakken, ANFO

Kapittel 4 i DSAR 2018, handler om annonsørenes fremste utfordringer. Som vi skal se er utfordringene like mange og like store som de to foregående år. Noen bevegelser er det likevel.


Effekt = Stor utfordring
Utfordringer knyttet til effekt av markedsføring er det som preger topplisten. Alle topp 3 utfordringer er faktisk knyttet til måling av effekten av markedsføringsinnsatsen. 

83 % av annonsørene synes det er utfordrende å måle effekten på tvers av kanaler. Like mange synes det er krevende å sikre kontinuerlig læring av aktiviteter.

81 % sliter med å vite hvilke av de nye virkemidlene som er effektive.  Heller ikke annonsørenes målesystemer blir bedre. 

 

Kortsiktig versus langsiktig
To av tre sliter med å balansere kortsiktig og langsiktig effekt.  Flere forskere og praktikere har betimelig nok stilt spørsmål om dagens markedsføring, har blitt for kortsiktig og taktisk på bekostning av langsiktig merkestrategi. På en annen side kan man spørre seg hvorvidt lojalitet og kunnskap til en merkevare er viktig i dagens «kan du ikke bare Google det» samfunn.

Vel, skal vi tro all viten vi har rundt beslutningsprosesser og nevroøkonomi så sier vi ikke nei takk til «varder i terrenget».

 

Data
7 av 10 annonsører har vansker med å utnytte egne data. Annonsørenes forventninger til dataenes fortreffelighet og bruksområder er muligens noe overdimensjonert. Det finnes ingen magisk formel her. Flere annonsører ønsker å gjøre mer av dataanalysene selv og bygger opp interne systemer. Vi tror første steg er å utvide markedsavdelingen med riktig kompetanse. Dette kan bedre utnyttelsen av 1.parts data på sikt. En annen fruktbar vei kan være å dele mer egne data med sine betrodde byråpartnere. 

 

Enorm tro på målgruppestyring 
Hele 81 % av annonsørene sier de tror deres kunder setter pris på svært målrettet reklame. Med andre ord; vi tviholder på troen til en målgruppesentrisk tilnærming. Kanskje ikke så overraskende likevel. «Digitalskolen» har lært oss til å tenke målgruppe, presisjon og treffe forbrukeren «optimalt», optimal timing og relevans, i hvert enkelt steg i den såkalte kjøpsstien.  

 

Last ned kap 4 her

Les også kap 1-3