Vi styrker ANFO sin Programmatic skole med en ny ekspert og foredragsholder, en pioner innen programmatisk i Norge – Bjarte Humborstad fra OTC. Fremover vil skolen ha mer fokus på GDPR og personvern og der skal Bjarte bl.a. bidra med mer oppdatert dybdekunnskap.
Programmatic uten å misbruke persondata
Persondata er nødvendig for å gjennomføre kjøp av automatiserte annonser. Å skille mellom bruk og misbruk har imidlertid blitt en hårfin balanse og i 2019 har det vært en utvikling på flere sentrale områder.
På Programmatic skolen vil deltakerne få god og oppdatert informasjon som hjelper dem å jobbe effektivt – og fremfor alt lovlig – med personvern innen programmatisk. Her er noe av det Bjarte skal gå igjennom:
Hva er TCF2.0?
IAB er den ledende interesse organisasjonen for markedsføring på internett og står bak RTB, den åpne protokollen som benyttes for å muliggjøre automatiserte kjøp på tvers av publisister. Denne er under hardt press fra datatilsynet i England, som ber bransjen endre bruk av persondata. Samtidig har IAB videreutviklet sin «samtykke og transparens» plattform (TCF2.0). Dette for å løse sentrale floker som oppstår når ny lovgivning (GDPR) møter gammel teknologi (RTB). TCF 2.0 ser ut til å bli tatt godt imot av publisister og teknologileverandører, og kan vise seg å være et steg i riktig retning for RTB.
Hvilke konsekvenser har ITP2.3 for ad-tech og RTB?
Parallelt med EU sin regulering, har Apple ført sin egen kamp mot cookies som brukes til sporing og lanserer nye versjoner av sin intelligente metode for å blokkere sporing på safari (Intelligent Tracking Prevention - ITP2.3).
Hva bør en kjøper av automatiserte annonser vite om data policyen til MBL?
Norske publisister har (gjennom sin felles organisasjon MBL) også gått sammen om å regulere og begrense hvordan de ulike systemene kan anvende data som oppstår når en bruker besøker en av medlemmene sine nettsider.
Om Bjarte Humborstad
Bjarte Humborstad er partner i OTC, og har de siste 6 årene vært digital direktør i RED Media Consulting som var pionerer på programmatic i Norge. Han har også jobbet 6 år som leder for annonsenettverket, Tradedoubler, i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tradedoubler utviklet selv forløperen til det som kalles «RTB og Programmatic» under hans tid der.
Med denne bakgrunnen har Bjarte hatt muligheten å være med på å utvikle teknologien som mange mener har vært den viktigste årsaken til at GDPR måtte innføres. Bjarte har de siste årene jobbet tett med ANFO og INMA (IAB) i deres GDPR-arbeid, og har fulgt prosessene i Brussel tett. Bjarte har også vært lærer på et universitet i Macau (Kina) i 4 år, og er vant til å presentere kompliserte ting på en enkel måte.
De andre to foredragsholderne på ANFO Programmatic skolen jobber i konsulentselskapet Oslo Technology Consulting innenfor datadrevet markedsføring og kommunikasjon.:
Arthur Pogosov – Konsulent innen datadrevet markedsføring, tidligere forretningsutvikler fra Delta Projects (DSP)
Petter Hansen – Operativ konsulent med erfaring fra plattformer som Adform og Delta Projects (DSP)
Arbinsgate 2, 0253 Oslo,
Org nr 971 435 798, Telefon: +47 99 33 20 00, E-post: anfo@anfo.no