ANFOlogo
  • ANFO_240_FotoHelgeBrekke_7236_preview

Takk for at dere kom og delte dagen med oss på DSAD 2017

  • By
  • Jan Morten Drange, Adm dir ANFO

DSAD 2017 er historie

For 11 år på rad ble Den store Annonsørdagen, eller DSAD gjennomført. I år som i fjor var det Latter som var stedet når oppunder 400 markedsførere møtes til denne fag og inspirasjonsdagen. Dagen er en av bransjens største møteplasser. ANFO_240_FotoHelgeBrekke_7092_previewHer møter annonsørene sine samarbeidspartnere i byrå og mediebransjen i en faglig og inspirerende setting. Og som vi av og til sier. Når vi snakker fag så har fagbøker definitivt en rolle og spille. I år som tidligere kunne deltagerne ta med seg både bøker, rapporter og en goodiebag med produkter fra våre medlemmere med seg hjem.

Første mann ut var Tom Fishburne eller The Marketoonist som vi gjerne kjenner han som. Flybåren fra California og med en nyutgitt bok som oppsummerer hans første 15 år som The Marketoonist i bagasjen. Tom er langt fra bare en cartoonist, han er også en meget reflektert markedsfører.

I dag kan vi vanskelig arrangere en konferanse uten å inkludere en start up eller to. Vi valget denne gang å belyse dette temaet med Gelato og gründer Henrik Müller-Hansen. ANFO_240_FotoHelgeBrekke_0977_previewGelato har klart det kunststykket å gjøre en usexy bransje som trykkeribransjen ”ganske hot”. Ved å tenke nytt og ikke minst bærekraftig.

Allerede på dagens tredje innlegg var vi på bok nummer to. Espen Haugen og Anders Erikson, begge plannere i Kitchen har skrevet bok. Gjennom en omfattende analyse av effektbaser i inn og utland har de kommet frem til hva som er effektiv reklame. Et solid stykke arbeid. Well done gutter. http://www.kitchen.no/effekt

Så var det tid for Den Store Annonsør-rapporten, eller DSAR som den gjerne kalles. Denne undersøkelsen som ANFO gjør sammen med fightingeverydayboredom ble presentert av Henrik Berger Jørgensen. Dette er en undersøkelse som vært år borer seg ned i annonsørenes holdninger og tanker til media, utfordringer og virkemidler generelt. ANFO_240_FotoHelgeBrekke_1118_previewOg deretter var det Det Store Annonsør Kommentatoriet som stod for tur.

Har man fakta fra en undersøkelse tilgjengelig er det ikke unaturlig å konfrontere et panel av annonsører med noen av funnene i undersøkelsen. I panelet satt Kathinka Sommerseth fra Storebrand, Stine Steffensen-Børke fra Norwegian, Karianne Salicath fra Telenor og Arve Heltne fra Orkla ASA. Panelet ble kløktig utspurt av dagens intervjuer Gard L. Michalsen, gründer/adm. dir/ansvarlig redaktør av M24.

Da var det tid for lunch og mingling og ikke minst boksigneringer fra både gutta på kjøkkenet (Kitchen) og Tom Fishburne. Den Store Annonsørrapporten ble også delt ut, og helt sikkert studert i detalj av interesserte lesere.

Året før EU sin nye personvernforordning GDPR som innføres i mai 2018 er det helt naturlig å dvele ved denne tematikken. Rune Opdahl fra Wiersholm snakket bl.a om hvordan vår dag til dag annonsering vil kunne påvirkes som følge av nye krav til samtykker.

Deretter var det Orkla sin tur. Arve Heltne fra Orkla fortalte historien om Orkla fra et meget differensiert konglomerat til dagens leading branded consumer good company. Produktene kjenner vi jo alle.

ANFO setter stor pris på alle foredragsholdere som årlig hjelper oss med våre faglige møteplasser. Prisen for årets foredragsholderANFO_240_FotoHelgeBrekke_1304_preview i konferanseåret 2016-2017 ble utdelt. Og vinner ble Kathinka Kock Sommerseth fra Storebrand. Gratulerer.

En god og viktig sak kan heller aldri poengteres tydelig nok. Året før GDPR tåler vi godt et litt ekstra fokus på dette temaet. Her hadde vi fløyet inn Catherine Armitage fra WFA (World Federation of Advertisers). Catherine har vært prosjektansvarlig for WFA/ANFO sin guide ”GDPR Guide for Marketers”.  Og nettopp annonsørperspektivet på GDPR var temaet for guiden.

Og sist men ikke minst hadde vi superkvinnene Adina Broady Aasebø og Kristin Undheim på scenen. De snakket om ”The superpower of urban females”. Et stort og omfattende forskningsprosjekt, med hele 500 dybdeintervjuer i Oslo, Stockholm og København i bunn. Også dette blir det bok av; Boken The Passionistas er rett rundt hjørnet.

Da var det på tide å runde av. ANFO_240_FotoHelgeBrekke_7824_previewJeg vet at vi går hjem både litt klokere og litt mer inspirert enn da vi kom til Latter noen timer tidligere. Bransjens beste goodiebag og flere fagbøker gjør at vi også kan slå fast at vår faglige tyngde er hevet i løpet av dagen.

Takk for at dere kom og delte dagen med oss!