ANFO_LogoV_white_50px
  • 991505218

Trendene som gjelder innen New Retail

  • By
  • Lasse Maugesten, Head of Retail Strategy – Schjærven Reklamebyrå

Det er viktigere enn noen gang å jobbe med innsikt, ikke bare med magefølelsen, syns Lasse Maugesten som gjestet ANFO-scenen på Retail Innovation. Her forteller Lasse mer om de åtte viktigste trendene innen New Retail akkurat nå. Noe han jobber mye med som Head of Retail Strategy i Schjærven.

 

Vi i Schjærven har et stort fokus på å identifisere de viktigste trendene sammen med kundene våre. Slik får kundene verdifull innsikt i morgendagens utfordringer og ikke minst mulighetene til å reagere før alle andre. Store globale trender blir raskt nasjonale og lokale trender. De som lykkes er de som forstår hvordan de skal agere på en trend, ikke bare kopiere.

Dette er noen av de viktigste trendene vi ser akkurat nå:

 

1) Selg til meg der jeg er akkurat nå

Kundene ønsker å handle akkurat der de er. Løsningene skal være enkle, effektive og tilgjengelige på tvers av alle plattformer.

2) Enda dypere innsikt 

I 2020 vil smarte retailere kjenne kunden bedre enn kunden kjenner seg selv. Innsikt blir mer og mer verdifullt, slik at vi kan personifisere kundereiser ned på gruppe og individnivå.

3) Kultur som drivere for kundepreferanser

Kundene vil kreve at du gjør mer for å være transparent, løfte frem dine egne ansatte og vise bedriftskulturen. Slike tiltak vil forbedre kundenes inntrykk av din virksomhet, utover vanlig merkevarekommunikasjon.

4) Automatisert handel

… fra oppdagelse til leveranse. Smarte retailere automatiserer kundereisen.

5) Post-demografi

Det er på tide å «retenke» hvordan vi forholder oss til mangfoldet av kunder. Aldri har kundesegmentene vært mer fragmentert. Det snakkes mye om unge kunder som kommer snart og lite om det «grå» gullet som er her akkurat nå og hvordan vi kan forenkle kundereiser og bruk av teknologi. I tillegg vokser stadig flere subkulturer frem som vi må forholde oss til.

6) Fysiske retailere - minus ansatte

Motsatsen til punktet over er det automatiserte. Flere aktører går bort fra å involvere mennesker i sin virksomhet. Amazon har lansert butikk uten ansatte, og Spyce har robotkokker som lager billig og sunn mat og Bring ønsker å automatisere postleveransen med AI. Hva trenger du å gjøre?

7) De beste butikkopplevelsene skjer utenfor butikken

Bedrifter markedsfører nå egne produkter der kundene befinner seg, på nyskapende og iøynefallende måter. 

8) Shop-streaming

Livestreaming og salg på direkten øker som aldri før. 

 

Må skille seg ut i mengden

Det som er bra nok i dag vil være for dårlig om kort tid. Utviklingen i bransjen skjer i rekordfart. Det er ikke aktøren med de laveste prisene som vil vinne på sikt, men bedriftene som leverer den beste kundeopplevelsen på markedet totalt sett.

Du som retailer må holde deg oppdatert ved å spore trender før trendene slår til. Du må ikke la deg blende av teknologien, men heller se mulighetene som dukker opp. Du må tørre å satse – og tørre å bli enda bedre.

Det vi kan hjelpe deg med er å identifisere, utvikle og realisere de produktene, konseptene og tjenestene som vil levere reel kundeverdi og gi deg en konkurransekraft som konkurrentene dine ikke har.

 

Om Lasse:


Lasse Maugesten er Head of Retail Strategy & Concept Development i Schjærven Reklamebyrå. Innlegget han holdt på ANFO konferansen Retail Innovation handlet om: 

New Retail. Kundeorienterte retailere som lykkes er produktorienterte. Kunden velger først og fremst retailere som lever reel kundeverdi, som løser et problem eller tilbyr en løsning andre ikke gjør. Det er ofte her i skjæringspunktet mellom produkt, strategi og konsept veksten skapes. Alle kan selge varer alle andre har, få selger unike varer, konsepter og tjenester.