ANFOlogo
  • 921518908

Understanding Programmatic Challenges for Publishers

  • By
  • Thomas Serup, Communications Lead, Nordics & Netherlands - Oath

En undersøkelse utgitt av Oath i samarbeid med IAB Europe, har vist at europeiske mediehus mener at inntekter fra video, mobil og native formater vil vokse med mer enn 26% i løpet av de neste 12 måneder. Mer enn 60% mente at disse formatene er avgjørende for virksomhetens suksess.

Maksimering av inntekter gjennom enkle og innovative annonseløsninger, er nøkkelen for at mediehusene skal lykkes med programmatisk annonsering. Dette viser en ny undersøkelse som Oath har gjennomført i samarbeid med IAB Europe. 

Undersøkelsen med tittelen «Understanding Programmatic Challenges for Publishers», ble bestilt av Oath for å få innblikk i de største mulighetene og utfordringene mediebransjen står overfor, med hensyn til programmatisk annonsering og teknologi. Bransjefolk fra hele IAB-Europa og nasjonale IAB-nettverk i Europa, reagerte på undersøkelsen som viste at mediehusene er på utkikk etter partnere for å forenkle tilbudene sine, utvikle nye annonseløsninger som fokuserer på multi-user erfaringer, ved hjelp av audio og in-stream videoteknologi.

Tidligere undersøkelser utført av IAB Europe viste at 12 milliarder euro ble brukt av annonsørene på programmatisk annonsering i Europa i fjor. En tredjedel av dette ble brukt på video og 57% ble brukt på mobil (inkludert native formater), så det er ingen stor overraskelse at video, mobil og native annonseformater opptar europeiske mediehuse.

Andre viktige funn fra undersøkelsen er:

 

Konkurransefortrinnet til programmatisk mediekjøp

  • Programmatisk mediekjøp ligger høyt på europeiske mediehus sin agenda. 76% (96% i Norden) sier i undersøkelsen at det er ekstremt viktig «i dag», og 83% (92% i Norden) sier at det vil bli enda viktigere de neste 12 månedene.
  • 52% av europeiske mediehus (59% i Norden) tror også at Programmatisk mediekjøp vil gi et konkurransefortrinn, selvom det fortsatt er en stor andel (30%) som er usikker (bare 23% i Norden).
  • In-housing fortsetter å være et varmt tema, da forskningen viste at 59% av europeiske mediehus (82% i Norden) utfører programmatiske mediekjøp internt.

Gi hvert innrykk verdi

  • To tredjedeler av alle europeiske mediehus (68% i Norden), fortalte at en av de største  utfordringene er «å gi hver impression verdi» 
  • Administrering av GDPR og samtykker var nede på en fjerdeplass (44% i Norden) på listen over bekymringer. Tilkobling av inventory til alle etterspørselskilder og maksimering av mobilinntekter, havnet på andreplass 47% (56% i Norden).
  • Mediehusene ønsker at deres partnere skal forenkle programmatisk annonsesalg, samtidig som det sikres at premium-annonser blir allokert i deres inventory.
  • Gjennom denne strømlinjeformede løsningen, kan mediehusene selge sit inventory til en rimelig pris uten å gå på kompromiss med kvaliteten på annonsene.

Hindringer for publikumsvekst og maksimering av verdien av beholdningen

  • Bedre inntektsgenerering og annonser av høyere kvalitet er fortsatt nøkkelen for å optimalisere publikumsveksten, blant europeiske mediehuse innenfor området «owned media space».
  • 63% av distribusjonsløsninger for europeiske mediehus er on-platform (78% i Norden), mens 37% er off-platform (22% i Norden), ved hjelp av partnere som Oath, Twitter, Google og Facebook; en trend som skal fortsette de neste 12 månedene.
  • Kontroll, pris og rekkevidde utgjør 78% av svarene på de største utfordringsområdene, for publikumsvekst innen off-platform
  • Ressurser er allokert til å drive publikumsvekst i løpet av de neste 12 månedene, med 30% av de europeiske mediehus som hevder at det vil være et større fokus på «earned media» mot «paid media».
  • Publikumsvekst fortsetter å møte utfordringer, med 38% av europeiske mediehus som sier at inntekter er deres største bekymring når det gjelder å øke publikumsveksten, med mangel på kontroll over hvor innholdet deres blir vist, kvaliteten på inventory, fill rates og videospillteknologien bekymrer dem også.
  • Skala- og nøkkelformater er store problemer når det gjelder å maksimere verdien av mediehusenes inventory.

Henk Van Niekerk, leder av EMEA Supply Platforms sa: «Programmatisk mediekjøp fortsetter å gi klare muligheter og vekst for mediehusene over hele Europa, men det er fremdeles mange utfordringer. Maksimering av inntekter er fortsatt viktig for de fleste utgivere, GDPR og administrering av samtykke havner på listen over bekymringer. Som mediehus, forstår Oath mange av disse utfordringene, og vi streber etter å utvikle vår Oath Ad Platform for mediehusene, basert på vår egen erfaring og lærdom gjennom forskning blant annet gjennom IAB Europe.»

Metodikk

Oath utførte en kvantitativ undersøkelse i samarbeid med IAB Europe, hvor IAB-medlemmer og kontakter på tvers av 30 markeder ble invitert til å svare på en undersøkelse for å utvikle en bransjeguide om hvordan man utvikler programmatiske strategier. Arbeidet ble gjennomført i august-september 2018

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Thomas Serup, Communication Lead, Oath Nordics & Netherlands, thomas.serup@oath.com

 

Om Oath
Oath er leder i orkestrering og distribusjon av digitale reklamekampanjer, og er i Danmark og Norden forankret i GoViral som ble stiftet i 2005. I 2011 ble GoViral del av AOL og opererte deretter under brandet Be On. I 2017, ble AOL og alle datterselskapene kombinert med Yahoo under moderbrandet Oath, eid av Verizon. Oath består i Norden av mer enn 75 ansatte fordelt på tre kontorer og administreres av Jesper Laumand, administrerende direktør i Norden og Nederland.Oath er et verdibasert selskap dedikert til å skape merkevarer som folk elsker. Gjennom en dynamisk familie av media og teknologi merkevarer, klarer Oath å treffe mer enn 1 milliard mennesker over hele verden. Som global leder innen digital og mobil danner Oath fremtiden i media. Oath Nordics har orkestrert og distribuert alt fra små kampanjer for merker som Svanemærket til store globale kampanjer for B & O, Kari Traa, Momondo, Spies, VELUX, Volvo Trucks - inkludert Epic Split og Unboxing, Ørsted og mange flere. Les mer om Oath på www.oath.com.