ANFOlogo
  • Bilde1

Utfordringer i den digitale annonseøkonomien

  • By
  • Håvard Rønnevig Bakken, ANFO

Kapittel 5 retter søkelys på det digitale økosystem

 

Vi i ANFO har gjentatte ganger påpekt omfanget av det vi gjerne kaller digitale utfordringer. På samme måte som blant andre World Federation of Advertisers har gjort og gjør dette internasjonalt. De mange utfordringene og usikkerheten rundt viewability, adfraud, brand safety, ad blocking, manglende tredjepartsmålinger og personvern viser seg også i årets tall. I en slik grad at ANFO har stilt spørsmålet "er vi alle på feil spor i den digitale annonseøkonomien?".

 

En fattig trøst
Det skal legges til at Norske annonsører ikke er alene om nevnte utfordringer. I Global Media Charter fra World Federation of Advertisers kan vi lese;

From an advertiser perspective, there remain concerns around transparency, viewability, brand safety, ad fraud and other issues. We also have concerns around data access and the withdrawal of third party measurement systems, critical for us to invest with confidence”.

image001 

 

Hva skulle programmatisk annonsekjøp egentlig bidra med? 

Litt tabloid kan vi si at det ble lovet høyere effekt på medieinvesteringene. Gjennom avanserte teknikker skulle man håndplukke de visningene som trengtes for å treffe forbrukeren til rett tid, på rett sted, på rett plattform, med riktig budskap, med finjustert frekvens på tvers av alle verdens nettsider. I praksis endte vi opp med store utfordringer; verdikjede som lekker, høye systemkostnader og en «long tail» som er beheftet med ad fraud og brand safety issues. 

 

Les hele kapittel 5 her

Les også kap 1-4 her

 

 image002

 

DET DIGITALE ØKOSYSTEMET

Store digitale utfordinger.

Økt usikkerhet med tanke på satsning på programmatisk.

Fortsatt mistillit til medie-

byråenes inntektsstrømmer.

GDPR – et tvevegget sverd.